Onsdag

Onsdagens pass började strax före halv sju på morgonen. Efter uttag av fordonslista och körorder – och intag av kaffe förstås – gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen.

Där stod ett femvagnars loktåg parkerat och ombordaren höll som bäst på att klargöra vagnarna. Jag gick till loket för att påbörja min klargöring. Därefter hjälptes vi åt med bromsprovet på tågsättet.

I högtrafik – det vill säga på morgnarna och eftermiddagarna – är det många tåg i rörelse på Västerås C och det kan vara svårt att hitta en lucka för att kunna växla ut från bangården. Därför gäller det att vara beredd när tillfälle ges.

Så snart vi fick tillåtelse började vi backa ut från bangården och fortsatte bort till det så kallade ”Rep-spåret” på andra sidan Svartån. Där kan man stå och vänta utan att vara i vägen tills det blir dags att köra fram till plattform.

Vi fick stå där och vänta i drygt tjugo minuter innan vi fick komma fram till spår 2. Efter bara någon minut var det redan dags för avgång och vi åkte iväg.

Efter uppehåll i Enköping och Sundbyberg – det här tåget stannar inte i Bålsta – så kom vi in till spår 19 på Stockholm C vid halv nio. Jag kopplade snabbt loss loket från vagnarna och körde runt till andra sidan – en så kallad ”rundgång” med loket.

Efter att ha kopplat ihop igen och utfört efterföljande bromsprov kunde jag köra ut till Hagalund. Jag behövde inte köra igenom toatömningen utan kom direkt ut till spår 30 på bangården.

Där väntade en ur depåpersonalen – en så kallad ”lokavhängare” – som snabbt kopplade loss loket från vagnarna och så kunde jag köra runt loket till andra änden. Där väntade samma person och kopplade nu ihop loket med vagnarna igen. Därefter var det klart och jag gick till Personallokalerna för att ha rast och reservtjänst fram till strax efter klockan tre.

Operativa Personalledningen hörde av sig efter ett tag och ville ha hjälp med att köra ett tåg mellan Stockholm C och Hagalund vid halv tvåtiden.

Vid halv ett liftade jag med en X40 in till Centralen och gick upp till Personallokalerna en kortis.

Tjugo över ett var det dags att gå ner till spår 7 där en tvåvagnars X40 från Gävle snart rullade in. Jag bytte av föraren som kört och när ombordaren synat klart stängde jag dörrarna. Därefter gick jag till andra änden och gjorde mig klar.

Ute i Hagalund tömdes toaletterna innan jag hamnade på spår 29. Sen återvände jag till Personallokalerna igen för en timmes rast.

Vid kvart över tre gick jag tillbaka ut till loktåget som jag lämnade på förmiddagen på spår 30. Efter att jag kontrollerat att allt var ok kunde jag köra ner till Centralen där jag kom in till spår 8.

Nu blev det en ny rundgång och så fick jag hjälp av ombordaren med bromsprovet. Vid tjugo över fyra visade ombordaren handsignalen ”Avgång” efter att ha stängt dörrarna och vi rullade iväg.

Det var som vanligt uppehåll i Sundbyberg (för påstigande), Bålsta och Enköping. En timme efter avgången från Stockholm ankom vi till spår 3 på Västerås C. Nu blev det dags för dagens fjärde rundgång – den tredje som jag utförde helt själv. Allt gick bra och när ombordaren och jag kollat att bromsen fungerade efter ihopkopplingen kunde vi växla undan.

Man har bara knappt en halvtimme på sig för rundgång och undanväxling annars står man i vägen på spår 3 när nästa loktåg från Stockholm ankommer. Det får alltså inte strula något med rundgången eller att det inte finns utrymme för att växla undan utan att störa andra tåg som ankommer eller avgår. Idag gick dock allt enligt planen. Vi körde fram en bit och backade sedan in till spår 7 där vi parkerade för natten.

I och med det var dagens arbetspass över och jag gick för att byta om. Tjugo över sex lämnade jag Centralen för att gå hem.

I morgon är jag ledig men sen väntar jobb hela helgen.