Dagens uppdrag var jourpasset i Västerås som egentligen börjar klockan fyra på morgonen. På grund av min veckovila kunde jag dock inte börja förrän halv fem eftersom jag slutade vid halv fem i fredags.
Jag ringde Operativa Personalledningen när jag blåst in mig och fick reda på att det såg lugnt ut. Därför satte jag mig i vårt instruktörsrum och startade datorn.
Tio över nio ringde jobbmobilen. Det var Fordonsledningen som ville ha hjälp med att köra två X40-or till Hagalund eftersom det saknades fordon där inför eftermiddagens trafik.
Den ena X40-an hade ankommit från Fagersta och stod på spår 4b på Centralen. Den körde jag ut till depån för att hämta den andra.
Jag dygnsklargjorde fordonet som stod i depån och sedan kopplade jag ihop dem. Därmed var det klart för avgång.
Vid halv elva slog signalen om till grönt och jag rullade iväg. Körningen gick bra – helt utan problem.
Jag kom in på spår 12b på Stockholm C och bytte snabbt ände. Snart var jag på väg ut till Hagalund. Jag passerade genom toatömningen innan jag kom ut på den stora bangården. Platskontrollen i Hagalund ville att jag kopplade isär fordonen innan jag lämnade dem.
Jag gick till Personallokalerna för att snabbt äta innehållet i matlådan. Sedan gick jag ut till spår 20 där en X40-mult stod. Den åkte jag med ner till Centralstationen och kunde sedan sitta kvar för att ta mig hem till Västerås.
Kvart över två var jag tillbaka på hemmaplan och nu kunde jag byta om och gå hem. Eftersom jouren slutar klockan halv tolv hade det blivit nästan tre timmars övertid.