Onsdag

Jag hade fått samma arbetspass idag, men ändå var det lite annorlunda.

Starten var lika – började vid fem över halv fem. Idag stod min Regina på spår 7 på bangården bredvid Centralen. När jag kom ut började jag direkt med dygnsklargöringen. Allt flöt på enligt plan och jag kunde köra ut till plattformen på spår 4a vid kvart över fem.

Fem över halv sex blev det avgång och vi rullade iväg. Inga konstigheter inträffade förrän vi var halvvägs mellan Avesta-Krylbo och Hedemora. Plötsligt började ATC:n larma och fordonet bromsades till stopp. ATC-fel – typiskt!

Jag gjorde ett utrop till resenärerna om orsaken till inbromsningen medan jag startade om ATC-n. Jag ringde även Fjärren och förklarade varför vi varit tvungna att stanna och att vi skulle bli försenade.

ATC-n hoppade igång och vi var på rull igen. Innan man har passerat nästa signal då ATC-n får ny information måste man köra med reducerad hastighet men det gick i alla fall framåt.

Nån kilometer senare innan vi nått nästa signal blev det ATC-fel igen. Vi stannade och jag fick åter starta om ATC-n. Jag ringde även Driftstöd för att meddela vad som inträffat.

Den här gången gick det bättre och när vi passerat nästa signal var det bara att öka hastigheten igen. När vi stannade i Hedemora låg vi fem minuter senare än tidtabell. Det finns dock gott om luft i tidtabellen och vid nästa uppehåll – Säter – var vi tillbaka i tid igen.

Vi ankom till spår 2 i Falun vid kvart i åtta som planerat. Idag blev jag inte avbytt här utan fick byta ände. Jag skulle köra tillbaka till Borlänge som tjänstetåg (utan resenärer) och ombordaren fick åka pass.

Vi kom in på spår 2 på Borlänge C och där bytte jag ände en gång till. Jag skulle förbereda för föraren som skulle byta av mig och köra till Morastrand efter drygt en halvtimme. Jag utförde bromsprov, testade förarövervakningen (”dödmansgreppet”) och knappade in rätt tågnummer i både telefon och skyltsystem (PIS).

Snart kom föraren och tog över och jag gick till Personallokalen. Nu hade jag först en timmes rast följt av två timmars reservtjänst.

Inte heller idag behövde jag göra något utan satt bara och tog det lugnt. Jag åt också min matlåda under tiden.

Vid tio i tolv var det dags att gå ut till spår 3 för att kunna hoppa på loktåget från Falun. I Sala bytte jag till ER1-an för att komma till Västerås.

Fem över halv två steg jag ur på spår 5 på Västerås C och gick för att byta om.

I morgon torsdag är det ledigt men på fredag kör jag igen.