Den här veckan kommer det att bli lite tågkörning för mig eftersom det är ganska lugnt på instruktörsfronten.
Det blev en specialtur idag med start vid kvart i nio, men jag gick till jobbet redan vid halv sju. Jag ville hinna med lite administrativt arbete innan jag skulle iväg.
Strax före klockan nio gick jag ner till spår 2 där en X40-mult stod förberedd och väntade. Den hade kommit 20 minuter tidigare och jag hade pratat med föraren som kört.
Jag gjorde en säkerhetsklargöring och sen var det bara att invänta avgångstiden.
Vid tjugo över nio hade signalen slagit om till grönt och ombordaren stängde dörrarna. Det här är det sista insatståget på förmiddagen och det är inte så många resenärer som åker på grund av restriktionerna.
Efter uppehållet i Enköping när jag hade fått upp farten såg jag en stor vildsvinsgalt nere i diket till vänster. Som tur var höll han sig där så att jag slapp köra på honom.
Det var som vanligt även uppehåll i Bålsta och Sundbyberg innan vi kunde rulla in till spår 15 på Stockholm C. När vagnarna var synade stängde jag dörrarna och så gick jag för att byta ände.
Sedan körde jag ut till Hagalund där jag kunde passera förbi på sidan av toatömningen och fick köra in på spår 12 i Nya Vagnhallen. Där lämnade jag tågsättet och gick till Personallokalerna för att ha rast.
Egentligen skulle jag köra tillbaka till Västerås efter rasten, men så blev det inte idag. En Hagalundsinstruktör hade praktikåkning med en förare under pågående X40-utbildning och hade därför valt ut att köra ”mitt” tåg.
Så när jag hade ätit matlådan, druckit kaffe och pratat med några kollegor var det bara att gå ut till spår 24 på bangården där en X40-mult stod. Jag hoppade in för att åka pass.
Tio över två var vi tillbaka i Västerås och jag gick upp till vårt instruktörsrum för att avsluta dagen.