Eftersom jag jobbar mycket hemifrån nu blir det inte så mycket bloggat då det inte finns så mycket att berätta om.
Detta gör också att det inte alls blivit nån tågkörning för min del de senaste månaderna. Idag skulle det dock bli ändring på det till min stora glädje.
Arbetspasset började vid tvåtiden på eftermiddagen och jag var på plats en knapp timme innan det. Det var varmt och skönt ute – en riktigt fin vårdag. Jag kände att det skulle bli för varmt med vinterjacka, så det fick bli årspremiär med sommarjacka till uniformen.
Efter ett par koppar kaffe och lite samtal med kollegorna var det så dags att blåsa in sig för tjänstgöring.
Jag beställde taxi för att åka ut till depån. Där stod en tvåvagnars X40 och väntade. Den hade varit ute i trafik under morgonen så det räckte med en säkerhetsklargöring av fordonet.
Vid tretiden körde jag ner till spår 3 på Centralen och sedan var det bara att invänta avgångstiden. När signalen sedan slog om till grönt kunde ombordaren stänga dörrarna och så var vi på väg.
Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi planenligt vid kvart över fyra till spår 14 på Stockholm C. Där lämnade jag över tågsättet till kollegan som skulle köra ut det till Hagalund.
Jag gick bort till spår 8 där mitt nästa uppdrag var i antågande. Det var ett femvagnars loktåg som var på väg in från Hagalund. Jag kopplade loss vagnarna och kollegan fick köra runt loket till andra änden.
När tillkopplingen var klar väntade det efterföljande bromsprovet. Det var nu ungefär tio minuter kvar till avgång och jag hann med ett snabbt toabesök i närmaste vagnen.
Klockan fem var vi på väg ut från Centralen. Det här tåget har inte uppehåll i Bålsta utan där var det bara att åka förbi.
Vi rullade in till spår 3 i Västerås helt enligt tidtabell. Medan resenärerna lämnade vagnarna kopplade ombordaren loss och när trafikläget tillät kunde jag köra runt loket till andra änden.
Ombordaren kopplade ihop loket med vagnarna igen. Sedan följde lite väntan så att vi inte skulle störa andra tåg. När det blev vår tur körde vi fram och backade sedan in på spår 9 på bangården bredvid Centralen. Där skulle tågsättet stå över natten och jag gick till Personallokalerna för att ha rast.
Vid kvart i åtta hade jag ätit matlådan och druckit kaffe och det var dags att gå ner till spår 1a.
En X40-mult från Göteborg stannade och jag bytte av föraren. Snart var vi på väg på mitt andra varv till huvudstaden.
Allt gick enligt plan och vi stannade på spår 15 på Stockholm C vid kvart i nio. Jag gick till förarhytten i andra änden och gjorde mig klar.
En halvtimme efter ankomsten var det dags att lämna Stockholm. Det var inte alls många resenärer på den här avgången och resan löpte på helt utan konstigheter.
Vi ankom till spår 5 i Västerås. Medan ombordaren synade igenom vagnarna höll jag koll så att ingen gick ombord igen.
När allt var klart kunde jag köra ut till depån och parkera på anvisat spår. Det blev taxi tillbaka till Centralen. Efter att ha bytt om återstod bara att gå hem. Klockan hade precis passerat elvaslaget när jag steg in i lägenheten.