Måndag

Ny vecka och på dagens schema stod en ER1-examination i Eskilstuna.

Jag tog som vanligt tåget från Västerås vid halv åtta och väl framme gick jag till lektionssalen. Där förberedde jag mig lite innan de fyra eleverna och min instruktörskollega dök upp vid niotiden.

Vi började med att gå igenom repetitionsfrågorna och därefter begav vi oss ner till depån. Det var ont om fordon idag och vi fick hålla till på en ER1-a som stod avstängd och nedsläckt på spår 33 på uppställningsbangården.

Där gick vi igenom förberedelserna för bogsering som vi brukar göra och då spelade det ingen roll att fordonet var avstängt. Som tur var hade eleverna hunnit med att multipelkoppla under praktikåkningen förra veckan.

Vi skulle sedan växla runt på bangården för att ge eleverna lite mer bangårdskännedom. Det enda fordonet som fanns att tillgå var en X12-a som stod parkerad bredvid tvätthallen. Naturligtvis var det tokigt att det inte fanns någon ER1-a att växla med, men syftet var ju att skaffa bangårdskännedom och då var fordonstypen mindre viktig.

När vi växlat klart parkerade vi X12-an igen och gick för att äta lunch.

Tillbaka i depån skulle eleverna skriva provet. Fortfarande var det endast den avstängda ER1-an som fanns att tillgå. Vi hoppade därför in i en X12-a som stod på spår 36 för att vi skulle ha ett uppstartat fordon med belysning, värme och ventilation igång och där fick eleverna sitta och göra provet.

De praktiska uppgifterna löste vi genom att eleverna en och en fick gå till den nedstängda ER1-an. Där fick de stänga av och låsa en vestibulsidodörr med tillhörande fotsteg. De moment som inte fungerade eftersom fordonet var spänningslöst fick de muntligen redogöra för.

Tillbaka i X12-an fick de förklara hur man stänger av en tryckluftsbroms på en ER1-a och sedan räkna ut vilken högsta hastighet som gäller för att åka vidare.

Efter att ha meddelat deras respektive Gruppchefer att samtliga var godkända avslutade vi examinationen. Vi promenerade tillbaka till Centralen och där skiljdes våra vägar åt.

Jag tog tåget hem till Västerås. Där satte jag mig i vårt instruktörsrum och förberedde lite för nästa examination innan jag bytte om och gick hem.