Fredag

Redan strax efter halv sex gick jag hemifrån. Efter att ha bytt om tog jag en kopp kaffe i Personallokalerna och pratade med några kollegor.

Vid halv sju satt jag i en Regina för att ta mig till Eskilstuna. Där gick jag direkt ner till depån. I natt slog vädret om och det har blivit runt noll och lite lätt regn så det var snorhalt på gångvägar och inne på depåområdet. Det var bäst att gå längs kanten i snön.

Jag lyckades komma fram utan att halka omkull. Min ER1-a stod på ett av spåren framför verkstadshallen. Direkt satte jag igång med klargöringen.

Den här helgen ska man köra tester på en ny programvara till tågskyddssystemet ETCS och därför skulle jag flytta fordonet till verkstaden en bit utanför Västerås. Därifrån skulle testerna utgå de första två nätterna.

När jag var klar gick jag in i verkstadsbyggnaden för att kolla om någon av leverantörens tekniker skulle åka med. Så var inte fallet och efter ett toalettbesök återvände jag till ER1-an och ringde till växlingssamordnaren för att tala om att jag var klar att åka.

Jag körde upp till spår 1 på Centralen och bytte ände. Sen fick jag grönt och åkte iväg.

Det var ett tåg som fått problem efter avgång från Västerås och därför var det enkelspårsdrift på andra sidan av Västerås C. På grund av detta hade det blivit tågkö och Fjärren lät mig stå och vänta i Kolbäck så att jag inte skulle vara i vägen alltför mycket.

Även på Västerås C fick jag vänta ungefär en kvart innan det blev min tur att få fortsätta. Till sist kom jag fram till spår 4 i Tillberga och kunde därefter köra in på verkstadsområdet. Nu hade klockan precis passerat tio på förmiddagen.

När jag parkerat på anvisat spår kom tekniker för att börja arbeta med tågskyddssystemet och min uppgift nu var att assistera om de behövde hjälp med fordonet.

Efter ett par timmar kom min Instruktörskollega för att ta över. Han skulle vara behjälplig under eftermiddagen. Vi satt och pratade ett tag innan jag bokade taxi för att åka till Västerås Central.

Efter att ha bytt om kunde jag gå hem för att ta ledig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.