Onsdag

Det var dags att hålla en utbildning igen. Vi håller fortfarande på att utbilda Västeråsförare på ER1 och då behövs som bekant ETCS-utbildningen som förberedelse.

Redan vid halv sju steg jag ombord i en Regina för att ta mig till Eskilstuna. Där satte jag direkt igång med att rigga upp simulatorn. Det var upptaget i lektionssalen där vi brukar hålla till och fick därför vara i konferensrummet. Eftersom alla skärmar och projektorer har sina speciella inställningar vad det gäller skärmupplösning och storlek mm så måste man ställa in lite parametrar i konfigurationsfilerna för att det ska se bra ut på skärmarna.

Jag lyckades få till det så att det fungerade och hann också titta igenom utbildningsmaterialet för att fräscha upp minnet lite.

Strax efter klockan nio kom de tre Västeråskollegorna med tåget och vi kunde sätta igång.

Fram till lunch körde jag Powerpoint-presentationen och så fick eleverna köra simulatorn för att se hur ETCS-systemet presenterar olika situationer.

Vid halv ett, när alla var klara med lunchen, tog vi på oss ytterkläderna och traskade ner till depån. Det var en kall men solig vinterdag med temperatur runt 10 minusgrader.

Vi fick tillgång till en ER1-a som stod bakom verkstadshallen. Där började vi med en rundtur utanför och inne i fordonet innan vi samlades i passagerarutrymmet bakom en av förarhytterna.

Sedan fick eleverna en och en sätta sig i förarstolen och orientera sig runt bland menyerna på tågskyddssystemskärmen och mata in alla värden som behövs. När alla var nöjda tog vi en kort genomgång av utrustningen i hytten.

Därefter gick vi i kylan tillbaka till järnvägsstationen. Jag hade lite kvar att plocka undan så jag gick upp till konferensrummet igen. Vid tio i fyra kunde jag så åka med en X12 tillbaka hem.