Torsdag-fredag

Efter ett par kontorsdagar var det igår morse vid kvart över sex dags att bege sig mot huvudstaden.

Jag steg av i Sundbyberg och gick för att ta tunnelbanan till Västra Skogen. Sista biten till bangården i Tomteboda gick jag till fots.

På spår 7 stod fyra stycken sammankopplade ER1-or. Den här veckan pågår tester med nästa version av fordonens programvaror. Någon från SJ måste finnas på plats för att hjälpa till om det skulle behövas att flytta på fordonen.

Jag tog ett varv runt det 420 meter långa tågsättet för att se att allt var ok. Snart kom leverantörens tekniker och testpersonal.

Jag satte mig på övervåningen i en av vagnarna och tog det lugnt. Jag hade datorn med mig och internet finns ju så jag kunde sitta och jobba precis som jag gör på kontoret.

Lunchen åt jag i restaurangen på översta våningen i det närliggande PostNords huvudkontor.

Strax innan jag skulle gå hem fick jag i alla fall köra några meter framåt på spår 7 för att se att alla motorer i de fyra fordonen fungerade med den nya programvaran. Därefter kunde jag ta mig hem.

I morse tog jag mig åter till Tomteboda och idag skulle det bli lite mer att göra. Efter nån timmes väntetid var det dags att koppla isär mellan fordon 2 och 3 och köra fram några meter. Sedan gick jag till andra änden på fordon 2 och kopplade ihop allt igen.

Proceduren upprepades efter en stunds väntan men nu gällde det fordon 3 och 4.

Efter det här skulle egentligen två av fordonen ha åkt iväg på en provkörning runt Mälaren med en Hagalundskollega bakom spakarna. Leverantörens tekniker ville dock utnyttja tillfället att utföra fler tester när de 4 fordonen fortfarande var multipelkopplade, så provkörningen ställdes in.

Eftersom det här var sista dagen i Tomteboda skulle fordonen transporteras härifrån vid dagens slut. En annan förarkollega från Hagalund tog ett av fordonen för att köra till Älvsjö Godsbangård vid fyratiden.

Jag fick köra ett fordon till Eskilstuna. De två sista skulle provköras med nya programvaran även det till Eskilstuna med Hagalundskollegan som skulle ha kört den inställda provkörningen.

Det är ganska mycket trafik på Svealandsbanan under eftermiddagarna så jag fick stå och vänta i Läggesta på två mötande tåg. När jag sedan fick grönt och kommit upp i rejäl fart mot Strängnäs skymtade jag plötsligt en person stå på knä väldigt nära spåret. Eftersom det var väldigt mörkt och hastigheten så hög – närmare 200 km/h – alltså 55 m/s – är det så otroligt kort tid man ser det hela att man nästan börjar tveka om vad det var man såg.

Jag ringde till Fjärren och meddelade vad jag uppfattade ha sett. Tåget några minuter bakom mig skulle få kontrollera lite extra på sträckan. Det visade sig mycket riktigt vara en person på aktuellt ställe. Det blev trafikstopp och blåljuspersonal skickades ut för att lokalisera vederbörande.

Framme i Eskilstuna körde jag ner till depån och parkerade på anvisat ställe. Jag slapp gå tillbaka till Centralen eftersom jag fick lift med en kollega som skulle flytta ett par ER1-or till ett annat uppställningsspår.

I Personallokalerna hann jag med ett par koppar kaffe innan det var dags att gå till spår 3 för att åka med en Regina hem till Västerås.

Klockan var strax efter åtta på kvällen när jag kom hem till lägenheten.

Nu är det ledigt i helgen.

2 tankar om “Torsdag-fredag”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.