Idag var det dags att examinera tre Västeråskollegor som gått ER1-utbildningen under förra veckan.
Med anledning av programvarutesterna i Tomteboda var det då väldigt svårt att få tillgång till fordon i Eskilstuna. Därför blev instruktörskollegorna tvungna att flytta utbildningen till Älvsjö Godsbangård och Uppsala där det står ER1-or uppställda mellan morgon- och eftermiddagsrusningen.
För att underlätta för examinationen idag genomförde kollegorna multipelkopplingsövningarna redan under förra veckan. Därför skulle det räcka med ett fordon idag och valet föll då på Örebro Central där en ER1-a står uppställd mellan nio och tre under dagen.
Jag och de tre Västeråskollegorna åkte med en X40 vid tio över åtta i morse till Örebro. Där träffade vi min instruktörskollega som skulle hjälpa till med examinationen.
Vi gick bort till ER1-an som stod uppställd på spår 6 bredvid Centralen. Till att börja med gick vi igenom repetitionsfrågorna och redde ut en del oklarheter.
Sedan fortsatte vi med förberedelserna för bogsering. Det visade sig att två av eleverna redan fått praktisera detta i verkligheten under sin körning förra veckan efter problem med båda strömavtagarna.
Efter att ha ätit lunch var det tid för det skriftliga provet. Alla klarade sig med marginal och vi gick igenom svaren gemensamt.
Som avslutning fick var och en utföra en praktisk uppgift. Det blev avstängning av dörr och fotsteg, stänga av en broms samt räkna ut efterföljande hastighetsrestriktion och batterikontaktorreset plus säkerhetsklargöring.
Jag ringde till min Gruppchef för att meddela att kollegorna var godkända. Därefter rundade vi av och gick tillsammans bort till spår 1b för att åka hem med en X40.