Måndag

Då var det dags för den andra praktikdagen. Vi började klockan nio på förmiddagen och efter de vanliga förberedelserna gick vi ner till spår 4b.

Där stod en X14 och väntade på oss. Eleven fick göra en säkerhetsklargöring och därefter var det bara att invänta avgångstiden.

Kvart i tio stängde eleven dörrarna och så kunde vi åka i väg. På destinationsskyltarna stod det ”Ludvika”. Efter en lugn och behaglig resa ankom vi till spår 2 på slutstationen vid tjugo i tolv. Då var vi knappt tio minuter sena på grund av banarbetet mellan Fagersta och Ludvika som innebär nedsatt hastighet.

Resenärerna som skulle byta och fortsätta mot Borlänge och Gävle hann med sitt tåg som ankom till spår 3 någon minut efter oss.

Vi bytte ände och förberedde för körningen söderut innan vi gick i väg för att köpa något att äta till lunch.

Vid halv ett kunde vi så lämna Ludvika och sätta fart tillbaka. Allt gick bra även i den här riktningen och vid tjugo över två stannade vi på spår 4b i Västerås. Vi blev avbytta och jag önskade eleven lycka till på examinationen som sker i morgon.

Jag gick upp till vårt instruktörsrum och startade i gång min dator. Dagen var inte riktigt slut för mig ännu. Jag hade nämligen tackat ja till att hjälpa Operativa Personalledningen med ett fordonsbyte på Västerås C vid halvsextiden.

Strax efter klockan fyra tog jag taxi ut till X40-depån där jag började dygnsklargöra en trevagnars dubbeldäckare. Sen kunde jag köra ner till spår 4b på Centralen där jag gick till andra änden för att förbereda för kollegan som skulle ha fordonet.

Vid tjugo över fem ankom en annan kollega med en tvåvagnars X40 som alltså skulle tas ur trafik och köras till verkstaden. Jag tog över när den stannat på spår 4a.

Jag kunde dock inte direkt köra bort till depån eftersom det stod tåg i vägen både på spår 3 och 4b, så det var bara att vänta tills de kommit undan.

Strax efter klockan sex hade jag parkerat på anvisat spår i depån och kunde ta taxi tillbaka till Centralen där jag direkt gick för att byta om.