Det skulle alltså bli den stationära dagen idag. Jag trodde knappt mina ögon när jag kom till jobbet och kollade om det fanns något fordon vi kunde använda. Det visade sig att det fanns två fordon – en X12-a och en X14. Vilken otrolig tur!
Enligt planeringen skulle X14-fordonet köras iväg till verkstaden i utkanten av Västerås om någon timme. Jag ringde till kollegan som skulle utföra transporten så att vi skulle hinna multipelkoppla innan fordonet försvann.
Det visade sig då att Fordonsledningen ändrat sig och att fordonet endast skulle flyttas från spår 6 till spår 8 på bangården bredvid Centralen för att inte stå i vägen. Jag bad kollegan att låta fordonet stå kvar på spår 6 och att vi skulle flytta det senare när vi var klara.
Direkt klockan nio gick eleven och jag ut till spår 6 och gick igenom teoretiskt hur en multipelkoppling och en isärkoppling går till. Sedan utförde vi det i praktiken några gånger och pratade också om de säkerhetsmässiga fallgropar man kan råka ut för om man inte följer instruktionerna till punkt och pricka.
Under tiden vi höll på med övningarna skulle en annan kollega parkera en X40 på spår 7. Det bar sig dock inte bättre än att fordonet spårade ur i en av växlarna på bangården. Vad orsaken var får den efterföljande utredningen visa, men det innebar att spår 8 var blockerat. Vi skulle alltså inte kunna flytta vår X14 dit utan vi fick lämna den på spår 6.
I ett oturs-scenario hade våra två fordon kunnat befinna sig på två olika spår men varit blockerade av urspårningen så att vi inte heller idag kunnat multipelkoppla. Så man kan säga att vi hade dubbel tur med utbildningen idag.
Efter att eleven fått öva på en dygnsklargöring gick vi för att äta lunch.
Under eftermiddagen hade vi tid över för att ta oss upp till Fagersta för att eleven skulle få platskännedom där. Tåget vi skulle åka med var en Regina men ordinarie förare hade inget emot vi tog över så att eleven fick köra och få lite extra linjekännedom på den här sträckan.
Framme i Fagersta gick vi ut på bangården bredvid Centralen och tittade på hur man tar sig in och ut därifrån. Vi promenerade också ända bort till andra änden av bangården för att se hur det fungerar om man skulle få växla in eller ut där.
Vid kvart i tre ankom en X40 från Västerås och vi följde med den bort till Fagersta N och sedan tillbaka till spår 1 på Centralen.
Vid tjugo över tre steg vi ombord i en Regina för att ta oss hem. En timme senare var vi i Västerås. Därmed var den här veckan till ända och vi kunde gå hem för att ta helg.
Jag köpte ett par Trisslotter på väg hem för att se om turen skulle hålla i sig. Det gjorde den dock inte.