Tisdag

Idag började vi samma tid som igår och alltså åkte jag med halvnio-tåget till Eskilstuna.

Vi skulle dock till att börja med köra åt andra hållet mot i går. När ER1-an från Stockholm stannat på spår 2 strax före klockan tio bytte vi av föraren som kört. Egentligen skulle det ha varit två multipelkopplade ER1-or som kom från Stockholm, men idag var det var det bara en på grund av fordonsfel tidigare i morse. Eleven gick därmed miste om att få koppla isär en mult, men det ska de ändå öva på under examensdagen i morgon.

Vi körde alltså till Arboga och bytte ände när vi stannat på spår 1. Det var en snabbvändning så direkt när vi var klara med hyttbytet var det dags för avgång.

Nu passerade vi Eskilstuna och körde ända till Stockholm C. När vi stannat på spår 19b vid fem över tolv tog en körlärare med elev över och skulle utföra en Karlbergsvändning under vår rast.

Precis som igår köpte vi något att äta på väg upp till Personallokalerna.

Vid tjugo i ett gick vi ner till spår 14 där samma ER1-a nu stod. Vi installerade oss i förarhytten och ett par minuter i ett blev det avgång.

En knapp timme senare stannade vi på spår 2 i Eskilstuna och därmed hade vi fullföljt vårt körupplägg idag. Tyvärr, får man säga, hade allt gått helt utan problem. Det är annars bra för eleverna om det händer lite konstigheter under praktikåkningen när de har en instruktör med sig så att de får erfarenhet av vad som kan hända och hur man löser det.

Vi gick ner till depån för att öva lite mer. Idag blev det att starta om fordonet (batterikontaktorreset), starta om tågskyddssystemet (ETCS), stänga av en krånglande vestibulsidodörr inklusive tillhörande fotsteg. Jag svarade även på frågor och funderingar som eleven hade.

När det kändes bra avrundade vi och gick tillbaka till Personallokalerna i stationshuset. Jag önskade eleven lycka till på examineringen i morgon.

Vid tio i fyra satt jag i en Regina för att åka till Västerås, där jag bytte om och gick hem.