Fredag

Fredagens pass innebar start vid kvart i sju på morgonen. Efter sedvanliga förberedelser i Personallokalerna gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. Där stod en av de grå X12-orna och väntade.

Dygnsklargöringen utfördes utan några konstigheter och så kunde jag köra ut till spår 4b.

Vid tjugo i åtta stängde jag dörrarna och så åkte vi iväg. Destinationen var Ludvika och egentligen går det X14 samt någon X40 och någon Regina på de här avgångarna som vi kör åt Tåg i Bergslagen. På grund av fordonsbrist fick det idag bli en X12-a istället.

Allt flöt på tills vi kom till Ängelsberg. Där fick vi vänta nästan 10 minuter på mötande tåg från Ludvika. Sedan kunde vi fortsätta vår resa. För att försöka minska ner tidsförlusten och förseningarna på grund av banarbetet mellan Fagersta och Ludvika med nedsatt hastighet på sträckan stannar vi nu varken i Vad eller i Söderbärke.

Till spår 2 i Ludvika ankom vi vid fem över halv tio och det var tio minuter senare än planerat och redan tid för avgång tillbaka mot Västerås.

Jag bytte ände och gjorde mig klar. Jag fick också en säkerhetsorder av Fjärren innan vi fick grönt och kunde rulla iväg. Eftersom det är manuell tågklarering (trafikeringssystem M) mellan Fagersta och Ludvika måste vi kontrollera vissa saker lite extra. Då det inte finns tekniska säkerhetssystem på sträckan utan det är två stycken tågklarerare – en i vardera änden – som ska hantera trafiken, så åligger det oss förare att vara en extra säkerhetskontroll att inget blir fel.

På det här sättet sköttes all tågtrafik förr i tiden så det är inget konstigt egentligen . Det är bara det att vi blivit bortskämda nu för tiden med alla tekniska säkerhetssystem som hjälper oss.

Vi kom iväg tio minuter senare än ordinarie avgångstid och tappade ytterligare några minuter på sträckan ner till Fagersta. Det innebar att vi fick stå kvar på Fagersta C och vänta på mötande tåg som vi egentligen skulle ha mött i Ängelsberg.

När vi sedan fick grönt i signalen och kunde köra iväg låg vi 20 minuter senare än planen.

Det gick inte att köra in någon ytterligare tid och vi ankom till spår 4b på Västerås C vid fem över halv tolv. Tågsättet skulle stå kvar här drygt en timme så jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle ta över sen.

Nu hade jag två och en halv timmes obetald rast. Först åt jag min matlåda i Personallokalerna. Därefter gick jag till vårt nya instruktörsrum och kopplade upp datorn. Jag rensade mailkorgen och gick igenom lite nya dokument.

Kvart över två stod jag vid spår 4b när en kollega ankom med en X14 från Ludvika. Jag tog över, bytte ände och gjorde mig klar.

Det var dags för dagens andra varv på Ludvika. Kvart i tre var det hög tid att stänga dörrarna och bege sig av.

Mötande tåg var fem minuter sent i Ängelsberg och när vi stannade på spår 2 i Ludvika var vi åtta minuter sena. Det var bara fem minuter kvar till avgång.

Efter ett snabbt hyttbyte och mottagande av ny säkerhetsorder kunde vi lämna Ludvika tre minuter senare än planerat.

Förseningen ökade ett par minuter ner till Fagersta men sen flöt det på jättebra. I Surahammar var vi i tid igen och slutligen stannade vi på spår 4b i Västerås vid tjugo över sex.

Jag lämnade över till kollegan som skulle köra nästa varv och därmed var dagens – och faktiskt veckans – arbete slut. Sen gick jag för att byta om och traskade sedan hemåt i sommarvärmen.

Jag är alltså ledig i helgen sen väntar lite ER1-praktik på måndag.