Torsdag

Dygnsvilan mellan två arbetspass måste vara minst 11 timmar – förutom då vi har överliggning. Då räcker det med minst 8 timmar men utebliven vila upp till 11 timmar ska kompenseras under följande dygnsvila.

I alla fall var det exakt 11 timmar från det jag slutade igår tills jag började i morse. Alltså start kvart över fem.

Jag beställde taxi för att ta mig till X40-depån och väl där började jag dygnsklargöra en tvåvagnars X40. Det gick helt utan problem och sedan körde jag ner till spår 4b på Centralen. Jag bytte ände och förberedde åt föraren som skulle ha fordonet.

Vid halv sju kom en annan tvåvagnars X40 från Fagersta in till spår 4a. Föraren och jag ”bytte” fordon med varandra. Jag körde ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen med min ”nya” X40 för att inte stå i vägen för andra tåg.

Nu var det drygt en och en halv timme till nästa uppdrag och därför gick jag upp till Personallokalerna för att äta min medhavda frukost.

Vid tjugo i nio stod jag vid spår 3a när en kollega ankom med en X40-mult bestående av två tvåvagnars enheter från Stockholm. Jag tog hand om fordonen och gick sedan till spår 6 för att hämta X40-an som jag parkerade där.

Sen körde jag ut från bangården, fick byta ände och körde sedan via spår 3b fram till fordonen på spår 3a. Jag multipelkopplade och nu hade jag alltså tre stycken två vagnars X40-or.

Jag gick till förarhytten längst bort och utförde alla förberedelser innan körning. Klockan tjugo över nio stängde ombordaren dörrarna och vi kunde köra iväg.

Det var uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg och efter en händelsefattig resa ankom vi till spår 13 på Stockholm C vid kvart över tio.

Ombordaren och jag hjälptes åt att syna igenom vagnarna. Sen stängde jag dörrarna och gick till andra änden.

Jag körde ut till Hagalund. Tågsättet skulle inte toatömmas utan jag körde direkt ut till spår 28 där jag parkerade. Jag kopplade isär fordonet som jag tidigare kopplade ihop med de andra eftersom det skulle in på ett verkstadsbesök.

Sedan gick jag till Personallokalerna för att ha knappt en och en halv timmes rast. Jag pratade med kollegor och åt min matlåda. Det blev också ett par koppar kaffe förstås.

Tio över tolv var det dags att gå ut till spår 20 där en X40-mult med 3 plus 2 vagnar stod och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och fixade igång några innerdörrar som var felmarkerade.

Därefter körde jag ner till spår 14 på Centralen. Under den korta resan kom en massa fellarmar rörande datakommunikationen mellan de båda fordonen. Jag beslutade mig därför att starta om fordonen – en så kallad batterikontaktorreset – innan jag öppnade dörrarna och lät resenärerna stiga ombord.

När jag sedan bytt ände fungerade all kommunikation igen och det kändes skönt.

Kvart över ett blev det avgång och femtiofem minuter senare stannade vi på spår 5 i Västerås. Jag lämnade över till föraren som skulle köra hem till Göteborg och nu var mitt arbete över för idag.

Jag gick till omklädningsrummet, bytte om och promenerade sedan hem.