Fredag

Nu väntar en arbetshelg för mig och det kommer att bli tre dagar med körning till Västkusten. I alla fall om inget oförutsett inträffar.

Dagens pass började vid fem i tolv och som vanligt hade jag då varit på plats ett tag för att hinna med att dricka kaffe och prata med kollegor.

Jag skulle ta över tåget från Stockholm vid tio över tolv men det var signalfel efter Enköping så det var en kvart försenat. Det fick bli en kopp kaffe till innan jag gick ner till spår 5.

Det var en X40-mult bestående av en tvåvagnars och en trevagnars enhet som stannade vid fem i halv ett. Jag bytte av föraren som kört och satte mig vid spakarna.

Det går oftast ganska bra att köra in tid med de här avgångarna till Göteborg och så även idag. Förseningen krympte minut för minut och när vi rullade in till Laxå låg vi enligt tidtabell igen.

I Väring, strax före Skövde, ska vi planenligt släppa förbi en X2-a, men idag var den försenad. Vi kunde därför fortsätta in till Skövde i lugn takt och fick där några extra minuters uppehåll innan det var dags för avgång igen.

Till spår 7 på Göteborg C rullade vi in strax före klockan fyra och när jag hade öppnat dörrarna för att släppa av resenärerna gick jag bort till Personallokalerna för att ha min rast.

Som vanligt åt jag min matlåda, drack kaffe och tog det lugnt. Vid halv sex gick jag tillbaka till samma tågsätt på spår 7. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och fixade igång några innerdörrar som larmade i fellistan.

Klockan sex stängde ombordarna dörrarna och vi körde iväg. Allt rullade på som det skulle och vi släppte förbi X2-an i Töreboda helt enligt planeringen.

På Örebro C hade vi nästan femton minuters uppehåll och då passade jag på med ett toabesök och stod sedan ute i den varma sommarkvällen tills det var dags för avgång.

När vi sedan stannat på spår 1a på Västerås C kunde jag lämna över till den väntande kollegan. Jag bytte om och traskade sedan hemåt.

I morgon blir det samma sväng igen.

2 tankar om “Fredag”

    • Visst kan det bli det kris ibland 🙂
      Jag brukar dock alltid gå på toa innan jag går ut till tåget. På körningarna till och från Göteborg är det nära på 4 timmar innan man är framme men det brukar vara något uppehåll på minst 5 minuter någonstans längs vägen och då hinner man gå på toa.
      När vi t ex kör Västerås-Sala-Linköping blir det drygt 3 timmar bakom spakarna och oftast inget längre uppehåll. Då kan det bli lite kris på slutet, men oftast går det bra.
      Skulle det bli akut kris får man helt enkelt stanna och gå på toa.