Lördag

I morse gick jag hemifrån strax efter halv sex. Efter att ha blåst in mig, uppdaterat läsplattan och tagit ut fordonslistor och tågorder gick jag vid tjugo över sex ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Jag började dygnsklargöra en X50 (Regina) som jag skulle köra. Allt gick smidigt och bra och några minuter i sju kunde jag ringa Fjärren för att få köra iväg.

Jag körde tjänstetåg till Eskilstuna och stannade där på spår 3. Jag bytte ände och förberedde allt för avgång. Sedan gick jag upp till Personallokalerna för att hämta en kaffe.

Tio i åtta blev det avgång tillbaka mot Västerås och sedan vidare till Sala. Det här var lördagens första UVEN-avgång från Eskilstuna.

Framme på spår 2 i Sala bytte jag ände igen och så var det bara att invänta tågen till och från Dalarna och de resenärer som skulle åka med oss.

Fem över nio slog vår signal om till grönt och vi lämnade Sala. Efter uppehållet i Ransta rullade vi in till spår 5 i Västerås och jag lämnade över till föraren som skulle köra till Linköping.

Jag gick upp till Personallokalerna och nu åt jag faktiskt min matlåda – även om klockan bara var strax före tio, men jag hade ju varit uppe ett bra tag redan.

Vid fem i halv elva stod jag vid spår 2 när en annan Regina ankom. Jag bytte av kollegan som kört från Linköping och nu var det dags för mitt andra ”varv” på Sala.

Inget värt att nämna inträffade och knappt en timme senare stannade jag på spår 5 i Västerås och kunde lämna över till nästa kollega som skulle köra till Linköping.

Jag hann upp till Personallokalerna och pratade lite med min instruktörskollega som också skulle ut och köra idag. Det blev inget långt samtal eftersom jag var tvungen att gå ner till spår 1a för nästa uppdrag.

En X40-mult var i antågande och när den stannat löste jag av föraren som kört från Göteborg. En resenär svimmade på plattformen precis efter avstigning och ombordarna såg till att resenären kvicknade till och hjälptes till en bänk.

Vi blev på grund av detta någon minut sena iväg men det gjorde inte så mycket. Efter att ha stannat i Enköping ankom vi till spår 1 i Bålsta och resenärerna som skulle vidare fick byta till buss.

Det var en timme och tjugo minuters uppehåll i Bålsta innan avgång tillbaka, så det var bara att koppla av ute i solskenet under tiden som städpersonalen fräschade upp inuti vagnarna.

Tjugo i två hade bussarna med våra resenärer anlänt och ombordarna kunde stänga dörrarna. Halvtimmen senare stannade jag på spår 5 i Västerås och nu fick Göteborgsföraren tillbaka sitt tågsätt och kunde därmed köra hem.

Det innebar slut på dagens arbetspass för mig och jag gick för att byta om.