Onsdag

Det är faktiskt hela två år och två månader sedan jag hade en överliggning. Jag har ju förstås bott på hotell som instruktör senare än det men nu var det överliggning som lokförare som gällde.

Egentligen var det två arbetspass – ett eftermiddagspass idag och ett tidigt pass i morgon – på åkstationen i Hallsberg som Personalplaneringen gjort om till ett överliggningspass för en Västeråsförare.

Jag började inte förrän vid tjugo över tre på eftermiddagen, så jag hann åka och handla samt dona lite hemma innan det var dags att gå till jobbet.

Vid kvart i fyra gick jag ner till spår 1a för att ta emot en X40-mult från Göteborg. När jag bytt av föraren blev det snart avgång mot Bålsta.

Vi ankom en halvtimme senare till spår 1 på Bålsta station och resenärerna lämnade tågsättet för att fortsätta med buss mot Sundbyberg eller Stockholm. Samtidigt steg nya resenärer, som kommit med buss, ombord.

Fem över halv fem stängde ombordarna dörrarna och vi åkte iväg. Destinationen var Hallsberg och tidtabellen var utformad efter loktåg det vill säga max 160 km/h. Det var alltså inga problem att hålla tiderna utan man fick hålla igen hela tiden för att inte bli alltför tidig och då kunna störa andra tåg.

Strax före halv sju rullade vi planenligt in till spår 5a på järnvägsstationen i Hallsberg. Ombordaren och jag hjälptes åt att syna igenom vagnarna och därefter körde jag ut och parkerade multen på spår 8 enligt anvisning från växlingspersonalen.

Sen kunde jag gå till överliggningsbyggnaden för att ställa in väskan på rummet. Det fick bli en promenad till ett matställe för att få något i magen.