Onsdag

Klockan tio i sju satt jag i en X40 för att ta mig till huvudstaden. En timme senare steg jag ur och gick upp till Personallokalerna.

Mina två elever dök upp strax efter klockan nio och vi satt och pratade ett tag innan det var dags att gå ner till spår 10.

Fem över halv tio rullade en ER1-a från Hagalund in och vi tog förarhytten i besittning. Efter att ha utfört kontrollerna före körning blev det avgång vid tio i tio.

Det här tåget hade Hallsberg som slutstation och längs vägen var det uppehåll i Flemingsberg, Södertälje Syd, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker.

Körningen gick bra och utan konstigheter. Vi ankom till spår 4 i Hallsberg vid halv tolv.

Nu hade vi en och en halv timmes rast och vi gick iväg för att få något i våra magar.

Vid tjugo över ett var vi tillbaka i fordonet och gjorde en säkerhetsklargöring. Vi repeterade även lite andra saker under tiden vi väntade på avgång.

Vid tio i två lämnade vi Hallsberg och nu var det den andra eleven som körde. Allt gick bra även i den här riktningen och strax efter halv fyra stannade vi på spår 19b på Stockholm C.

En Haglunds-förare tog över och i och med det var dagens praktikpass slut. Eleverna fick därmed ta sig hemåt.

Jag gick upp till Personallokalerna för toabesök och kaffe innan jag gick ner för att lifta med en X40 hem till Västerås. Vid tjugo i sex var jag hemma i lägenheten.