Torsdag

Andra dagens praktikåkning började lite senare. Jag kunde åka tåget från Västerås vid tio i nio.

Vid halv elva stod eleverna och jag vid spår 15 då en ER1-a från Hagalund ankom. Vi bytte av föraren och installerade oss i förarhytten.

Fem i elva gav ombordaren avgångssignal och vi körde iväg. Nu skulle vi köra till Arboga – trodde vi åtminstone.

Efter uppehållen i Flemingsberg, Södertälje Syd, Nykvarn och Läggesta ringde Fjärren och meddelade att en för hög lastbil kört in i en viadukt i Eskilstuna och att tågtrafiken nu var stoppad. Vi skulle inte komma längre än till Strängnäs.

Där fick vi avvakta ytterligare besked. Efter ett tag beslutades det att vårt tågs vidare färd skulle ställas in och vi skulle få fortsätta med buss. Vår ER1-a skulle gå tillbaka till Stockholm när resenärer, lokförare och ombordare ankom med ersättningsbuss.

Bussen tog oss till Eskilstuna och där hade vi ganska precis en halvtimmes rast innan det var dags att köra mot Stockholm igen. Trafikstoppet var nu hävt eftersom viadukten hade klarat sig bra.

Fem över två lämnade vi spår 1 på Eskilstuna C och ganska precis en timme senare stannade vi på spår 12a i Stockholm. En Hallsbergsförare tog över fordonet.

Vi passade på att repetera lite gällande dörrar och fotsteg innan jag skickade hem eleverna och önskade dem lycka till på examinationen i morgon.

Jag fick vänta ungefär trekvart på nästa tåg mot Västerås. Fem över fem var jag på Västerås C och gick för att byta om.