Det var ett bra tag sedan jag hade en provkörningsnatt, men nu var det dags igen!
Strax efter klockan sex på eftermiddagen tog jag bilen ner till Centralen, där jag bytte om. En kaffe fick det också bli innan jag satte mig i bilen igen. Jag hämtade upp min instruktörskollega och så fortsatte vi till Norrköping.
Efter att ha ätit hamburgare till kvällsmat parkerade vi i närheten av järnvägsstationen. Vi gick sedan till Personallokalen för att fylla på kaffe i termosarna och ta ut fordonslistor, tågorder samt övrig dokumentation.
Vårt tågsätt för natten – två multipelkopplade ER1-or stod på spår 8 och väntade. Där träffade vi personalen som skulle vara med under natten. Det var tekniker både från fordonstillverkaren och från tillverkaren av tågskyddssystemet.
Mellan Norrköping och Katrineholm har Trafikverket en testbana för det nya europeiska signalsystemet ERTMS och det var där vi skulle tillbringa natten. Signalsystemet finns idag bland annat på Botniabanan norr om Sundsvall och inom några år kommer det även att börja installeras på Södra Stambanan.
Runt midnatt körde vi iväg till vår startplats som var driftplatsen Simonstorp, ett par mil norr om Norrköping.
Min uppgift var att vara biträdesförare under testerna. Jag har inte utbildning för att köra tåg på så kallad E2-bana – alltså i signalsystemet ERTMS – så min uppgift var att hålla koll på de ”vanliga” signalerna under körningen. Det är lite special på den här testbanan eftersom det normala ATC-systemet fortfarande finns kvar.
Det blev två ”varv” från Simonstorp till Katrineholm och vi utförde olika testfall under körningen. Bland annat övergång i fart mellan de två olika signalsystemen.
Strax före halv fem körde vi tillbaka till Norrköping och parkerade åter på spår 8. Därmed var nattens körningar avklarade och nu får dels Trafikverket, dels tillverkaren av tågskyddssystemet analysera sina loggar från testerna.
Kollegan och jag satte oss i bilen för att åka hem när klockan närmade sig fem.
Drygt ett par timmar senare låste jag upp dörren till lägenheten efter att ha släppt av kollegan hemma hos sig.
Nu är jag ledig resten av helgen.