Måndag

Den här veckan drar ER1-utbildningarna igång igen efter att ha varit stoppade ett tag på grund av pandemin och tillhörande personalpermitteringar.

Eftersom vi ska hålla avstånd till varandra så har det beslutats att vi ska max vara två elever per instruktör. Följaktligen blir det alltså två instruktörer på en normal kurs med fyra elever.

Därför fick jag i förra veckan uppdraget att vara ”extralärare” under de två första dagarna på en kurs i Eskilstuna den här veckan.

Redan klockan sex var jag på jobbet för att byta om och tog sedan en kaffe i Personallokalerna. Vid halv sju satte jag mig i en X12-a för att åka till Eskilstuna.

Där gick jag till vår lektionssal och förberedde allt inför kursstarten. Jag plockade fram fordonsnycklar med tillhörande kvittenser och skrev ut lunchrekvisitioner och deltagarförteckning.

Min instruktörskollega dök upp och vi gick igenom upplägget tillsammans.

Strax efter klockan åtta anlände de fyra eleverna med tåget från Stockholm och vi kunde sätta igång med presentation och introduktion.

En timme senare gick vi ner mot depån. Vi gick längs bangården för att visa och förklara för eleverna och på så sätt ge dem lite platskännedom.

Framme vid ”vår” ER1-a började vi med det yttre varvet och fortsatte sedan inuti fordonet. Vi hade nu delat upp oss och började i varsin ände.

Vi gick för att äta lunch och tillbaka i depån fortsatte vi med genomgång av förarhytten. Nu höll kollegan och jag till i varsitt fordon med våra elever.

Runt klockan tre tog vi kafferast inne i verkstadsbyggnaden och sen visade vi hur brandlarm presenteras. Jag hade testspray med mig och löste på så vis ut brandlarmet i fordonet.

Som avslutning körde vi på varsitt fordon igenom dörrar, fotsteg, nödbromshandtag och nödtalsenheter.

När klockan passerat halv fem var det hög tid att bryta upp och vi gick tillbaka till Personallokalerna. Jag hade precis missat ett tåg mot Västerås och fick därmed vänta nästan en timme på nästa avgång.

I morgon fortsätter utbildningen.