Fredagen skulle inte alls bli som den var tänkt. Jag hade en kontorsdag och tänkte försöka komma i fatt med allt som blivit liggande när jag inte varit på plats.
Redan strax efter klockan åtta ringde vår Instruktörsplanerare. Det gällde ER1-utbildningen i Eskilstuna. Instruktörskollegan som skulle examinera hade blivit sjuk. Eftersom jag hade varit med på praktikåkningen så kunde jag inte examinera, då examinatorn ska vara helt opartisk och inte får ha deltagit i utbildningen.
Det hela löste sig med att instruktören som hållit i kursen fick ta hand om förmiddagen och en annan instruktörskollega fick omgående ta sig till Eskilstuna för att examinera.
Den sistnämnde kollegan var planerad att köra tåg och där kom jag in i bilden. Så istället för en kontorsdag blev det tågkörning för mig.
Arbetspasset började strax efter tolv. Efter sedvanliga förberedelser gick jag ner till spår 2 vid fem i halv ett. Där stannade en av de grå X12-orna och jag tog plats i förarhytten. Den här avgången stannar inte i Ransta utan det var raka spåret till Sala som gällde.
Efter att ha bytt ände så var det snart avgång söderut igen. Nu stannade vi i Ransta och vid halv två ankom vi till spår 5 på Västerås C. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra till Linköping.
Det blev en kort rast i Personallokalerna innan jag beställde taxi för att åka ut till verkstaden i utkanten av Västerås. Där dygnsklargjorde jag en X14 och körde sedan ner till spår 4b på Västerås C.
Tio i fyra stängde jag dörrarna och körde i väg. Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo och Ängelsberg rullade vi in till spår 3 på Fagersta C en timme senare. Jag blev avbytt och gick för att ha rast.
Jag har inte varit i Fagersta sedan vi flyttade våra Personallokaler till stationshuset. Det var verkligen jättefräscht och fint!
Strax före sex ankom en X40 som varit ner till Skinnskatteberg och vänt. Jag tog över och körde bort till Fagersta N. Efter att ha bytt ände blev det avgång vid tjugo över sex.
En timme senare stannade vi på spår 4b i Västerås och nu var det en knapp halvtimme innan avgång tillbaka norrut. Jag hann med att få något i magen under tiden.
Körningen tillbaka till Fagersta N gick utan problem. När den siste resenären lämnat tågsättet körde vi tillbaka till spår 1 på Fagersta C för att parkera.
Det blev en kort rast i Personallokalerna innan jag vid fem i tio gick ut till spår 3. Där rullade en X14 från Ludvika in och jag bytte av Fagerstaföraren som kört.
Som vanligt var det inte många resenärer på det här sista tåget mot Västerås. Mellan Ramnäs och Surahammar fick ett rådjur sätta livet till. Det verkade bli helt överraskat att ett tåg kom och hann tyvärr inte undan.
Vi stannade helt enligt tidtabell på spår 3a i Västerås och när tågsättet var tomt körde jag ut och parkerade på spår 8 på bangården bredvid Centralen.
Nu närmade sig klockan elva och det var dags att gå för att byta om och sedan ta sig hem.
I helgen är jag ledig.