Torsdag

Det var samma ramtider som gällde för dagens praktikåkning, men lite omkastat innehåll.

I morse gick tåget vid halv åtta som planerat och därför slapp jag åka taxi idag.

Halv nio samlades vi i orderrummet för att ta ut order och fordonslistor. Strax före nio gick vi ner till spår 1 för att ta över en ER1-a från Örebro.

Precis när vi stannade i Nykvarn fick vi en felindikering i tågskyddssystemet (ETCS) och var tvungna att starta om det innan vi kunde fortsätta. För en gångs skull inträffade ett fel under praktikåkningen.

Vi tappade några enstaka minuter på omstarten men resten av körningen gick bra. Vi rullade in till spår 14 på Stockholm C vid fem över tio och kunde lämna över till föraren som skulle köra ut tågsättet till Älvsjö Godsbangård.

Vi gick upp till Personallokalerna för att ha en dryg halvtimmes rast.

Tjugo i elva var det dags att gå ner till spår 13 där en ER1-a från Hagalund var på ingång. Vi tog över och när det blev avgång körde vi iväg.

Även idag fortsatte vi förbi Eskilstuna och när vi stannat på spår 1 i Arboga bytte vi ände. Tio minuter efter ankomst var det dags att avgå igen.

Vi ankom till spår 1 i Eskilstuna och lämnade över till den väntande kollegan som skulle köra till Stockholm.

Mina elever ville repetera och läsa på egen hand inför morgondagens examinering, så jag önskade dem lycka till och gick sedan för att äta lunch.

Jag liftade med en X12-a tillbaks till Västerås där jag gick till vårt Instruktörsrum för att gå igenom mailkorgen.