Då var det dags för praktikåkning med veckans ER1-kurs. Jag gick till jobbet som vanligt vid sjutiden och bytte om. När jag kollade om tåget jag tänkte åka med till Eskilstuna var i tid såg jag att det tyvärr var inställt idag.
Det blev till att beställa en taxi för att ta mig till Eskilstuna. Vid halv nio träffade jag mina elever. Den ene är stationerad i Hagalund och vi gick körlärarutbildningen samtidigt. Den andre jobbar på Driftstöd och vi gick lokförarutbildningen i Huddinge tillsammans och blev anställda på SJ samtidigt.
Vi började med att ta oss ner till depån för att öva på en dygnsklargöring. Sedan fick eleverna stänga av fotsteg och vestibulsidodörr några gånger. Vi tittade också på toalettstyrningssystemet. Som avslutning på förmiddagspasset startade vi om fordonet med hjälp av en så kallad batterikontaktorreset.
Vi gick tillbaka till Personallokalerna för att få något i våra magar.
Strax före klockan tolv gick vi ner till spår 1 för att ta över en ER1-a som varit i Arboga och vänt.
När vi en timme senare stannade på spår 19b på Stockholm Central lämnade vi över till en Hallsbergsförare som skulle vända tåget i Karlberg och sedan köra till Hallsberg.
Vi gick upp till Personallokalerna för att ha lite rast. Tjugo i två gick vi ner till spår 14 för att byta av en körlärare med elev.
Nu körde vi till Arboga där vi bytte ände. Tillbaka på spår 1 i Eskilstuna lämnade vi över till nästa förare som fick fortsätta mot Stockholm.
För vår del var dagen slut. Eleverna gick till sitt hotell och jag hann med en kaffe i Personallokalerna innan X12-an på spår 4 skulle avgå till Västerås.