Jag hade även idag en kontorsdag, men hade fått lite extra jobb på eftermiddagen/kvällen.
Det var en ER1-a som hade varit på hjulsvarvning och nu skulle köras tillbaka till depån.
Strax före klockan tre på eftermiddagen bytte jag om och tog sedan taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås. Där var ER1-an precis färdig och nu höll personalen på att rulla ut den ut svarven.
Jag kontaktade tillverkarens personal som sa att jag kunde starta upp fordonet. När ER1-an var igång, klargöringen var utförd och tillverkarens personal ombord kunde vi ta oss ut till spår 4 i Tillberga.
Det var inga problem att köra till Eskilstuna och när vi stannat på spår 1 bytte vi ände. Vi körde sedan ner till depån och parkerade på baksidan av verkstadshallen.
Nu vidtog del 2 av mitt uppdrag. Vi multipelkopplade med en annan ER1-a inne i verkstadshallen och körde ut på bangården. Därefter fick jag köra fram och tillbaka under tiden som tillverkarens testpersonal utförde olika tester. Bland annat testades att brandlarm och passagerarnödbroms fungerade mellan de båda fordonen.
Vi rangerade också om fordonen så att vi multipelkopplade dem med varann i omvänd ordning för att även testa kopplen i andra änden. Sedan repeterade vi alla tester en gång till.
När allt var klart körde vi in ena fordonet i verkstadshallen och lät det andra stå parkerat utanför. I och med det var fredagens uppdrag över och när klockan passerat åtta gick jag tillbaka till Centralen.
Jag tog en kaffe i Personallokalerna i väntan på att tåget mot Västerås skulle komma.
Vid halv tio steg jag av på Västerås C och gick för att byta om. Jag är ledig i helgen.