Onsdag

Idag var det dags för ER1 igen. Det är en av kurserna som började i förrgår som jag ska hjälpa med praktikåkningen.

Eleverna är från åkstationerna i Stockholm och Hagalund och därför hade vi planerat så att vi började och slutade i Stockholm.

Klockan sju i morse åkte jag därför som passagerare i ett loktåg till huvudstaden.

Vid halv nio träffade jag mina två elever och en kvart senare gick vi ner till spår 11 där en ER1-mult stod och väntade. Vi installerade oss i förarhytten och vid fem i nio var det dags att åka iväg.

En timme senare ankom vi till spår 2 på Eskilstuna C och där kopplade vi isär fordonen. Vi fortsatte därefter med främre fordonet och en förarkollega fick ta hand om det bakre och köra ner till depån.

Vi stannade en halvtimme senare på spår 2 i Arboga efter uppehållet i Kungsör. Där bytte vi ände och så blev det avgång direkt.

När vi var tillbaka i Eskilstuna – nu på spår 1 – lämnade vi över till en körlärare med elever som skulle fortsätta till Stockholm.

Vi gick bort till depån för att göra en dygnsklargöring och när den var klar gick vi för att äta lunch.

Klockan ett stod vi beredda vid spår 1 när en ER1-a från Arboga rullade in. Vi bytte av föraren och snart var vi på väg igen.

Fem över två stannade vi på spår 19a på Stockholm C och resenärerna lämnade tågsättet. Städpatrullen gick ombord och vi körde bort till vändspåren i Karlberg, där vi bytte ände.

När tiden var inne körde vi tillbaka till spår 14 på Centralen. Där blev vi avbytta och det innebar att vår praktik var över för dagen.

Jag gick upp till Personallokalerna för att ta en kaffe innan det var dags att gå ner till spår 18b där en X40-mult stod som jag kunde åka med hem till Västerås.