Helgens TRÅD var väldigt lugn. Jag fick endast ett samtal och det var i lördags kväll vid elvatiden. Ett multproblem som vi åtgärdade genom att göra en batterikontaktorreset det vill säga starta om fordonen.
Igår morse åkte jag från Västerås vid tjugo över fem med en X12-a ner till Linköping. Jag skulle vara med under en ETCS-utbildning som instruktörskollegan höll för att se hur upplägget var i Linköping.
Jag stannade kvar och sov på hotell och efter frukost i morse gick jag till Personallokalerna och riggade upp datorn i lektionssalen.
Det hade blivit en rockad av instruktörer den här veckan och jag skulle idag hålla ETCS-utbildningen för fem Linköpingsförare.
Klockan nio började jag med en presentation av upplägget och därefter körde jag igång med bildspelet. Vid halv elva förflyttade vi oss till simulatorrummet där eleverna fick träna på att starta upp ETCS-en. När alla provat på varsin gång och jag hade visat och pratat om olika scenarier gick vi för att äta lunch.
Strax före klockan ett stod vi vid spår 1 där en X55-a från Umeå ankom. Vi tog över fordonet och körde bort till spår 21 på uppställningsbangården.
Vi bytte ände och på väg genom vagnarna tittade vi på var ETCS-utrustningen är placerad i fordonet. Därefter aktiverade vi den andra hytten och nu fick eleverna starta upp en riktig ETCS. Var och en fick bekanta sig med ETCS-skärmen, titta igenom alla menyer och utföra olika uppgifter som jag gav dem.
När klockan passerat två var det dags att köra ner till spår 3 på Linköping C eftersom avgångstiden närmade sig. Vi lämnade över till föraren som skulle köra och därmed var också dagens utbildning slut.
Jag gick tillbaka till Personallokalerna för att rapportera in den slutförda utbildningen i systemet. Sen hann jag med en kaffe innan det var dags att gå bort till spår 4 för att åka med en X12-a hem till Västerås.