Tredje dagen på ER1-utbildningen är det alltså dags för att praktisera ute på spåren. Idag var det samma upplägg som jag hade i fredags under den förra praktikåkningen.
Klockan nio startade arbetspasset i Personallokalerna i Eskilstuna och då hade jag varit på plats i knappt en timme.
Vi började med att gå ner till depån för att öva på en dygnsklargöring. Sen gick vi tillbaka till Personallokalerna och tog lite kaffe.
Klockan elva stod vi och väntade vid spår 1 då en ER1-a från Arboga rullade in. Vi tog plats i förarhytten och en av eleverna satte sig vid spakarna.
Körningen gick utmärkt och vi hade uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje Syd och Flemingsberg innan vi stannade på spår 19b på Stockholm C. Alla resenärer steg av och städpatrullen steg ombord. När tågsättet var synat körde vi bort till vändspåren i Karlberg, där vi bytte ände.
Näste elev tog plats i förarstolen och snart kunde vi köra till spår 14 på Centralen. Ett par minuter över ett var det dags att köra iväg.
Nu körde vi ända till Arboga där vi ankom till spår 2. Det blev ett snabbt hyttbyte och nu tog första eleven plats igen bakom spakarna.
När vi var tillbaka på spår 1 i Eskilstuna klockan tre lämnade vi över till den väntande föraren och i och med detta var dagens övningar till ända.
Jag gick upp till Personallokalerna för att ta en kaffe medan jag väntade på tåget till Västerås.