Idag fortsatte vi med praktikåkningen och starten var klockan nio i Eskilstuna. Vi började med att gå ner till depån för att träna på ytterligare en dygnsklargöring.
Därefter återvände vi till Personallokalerna för en kopp kaffe innan det klockan elva var dags att gå ner till spår 1 för att ta över en ER1-a från Arboga.
När avgångstiden var inne fortsatte vi mot Stockholm. En timme senare ankom vi till spår 19b på Centralstationen i huvudstaden. När vagnarna var synade och städpersonalen gått ombord körde vi bort till Karlberg för att inte stå i vägen för andra tåg.
Kvart i ett fick vi återvända till Centralen och nu kom vi in till spår 14. Några minuter efter ett, då resenärerna tagit plats, blev det avgång.
Precis när vi rullade in till spår 6 i Flemingsberg såg vi att vår signal bortanför plattformen slog om från grönt till rött och då förstod vi att något var på gång. Normalt får inte tågklareraren sätta signaler i stopp framför tåg om det inte är ett nödläge. Vi blev ganska snart uppringda av Fjärrtågklareraren som meddelade att Polisen begärt trafikstopp på grund av obehöriga i spårområdet.
Efter ungefär 20 minuter fick vi grönt igen och kunde fortsätta. Drygt en kvart försenat – vid kvart i tre – stannade vi på spår 1 i Arboga. X40-an mot Göteborg stod och väntade på spår 3 så våra resenärer som skulle byta kunde bara gå rakt över plattformen.
Vi gjorde ett snabbt hyttbyte och kunde snart köra tillbaka mot Eskilstuna. När vi stannat på spår 1 lämnade vi över till föraren som skulle fortsätta till Stockholm.
Därmed var veckans uppdrag avslutade. Jag tog en kopp kaffe i Personallokalerna och pratade lite med några kollegor innan det var tid att gå ut till spår 3 för att åka med en Regina tillbaka till Västerås.
På måndag är det alltså dags att hålla en fordonsutbildning igen, men först väntar en ledig helg.
Ena gången kör ni till Karlberg och vänder och en annan gång till Na Bantorget. Vet ni redan mär startar i Ett var ni vänder?
Det blev lite dålig svenska. Ska vara när och Et.
Hej Örjan! Ja det är planerat var vi ska vända – inte exakt vilket spår men i alla fall om vi ska till Karlberg eller till Norra Bantorget . Sen kan det alltid bli ändringar. T ex om vi skulle vara väldigt försenade vid ankomst till Stockholm C så kan det hända att vi får stå kvar vid plattform och att alltså vändningen stryks. /Johnny