Torsdag

Eftersom jag inte hade något annat uppdrag än TRÅD idag passade jag på att åka till Huvudkontoret i Stockholm för att hälsa på hos Driftstöd.

Jag ringer ofta till Driftstöd men har inte varit där fysiskt sedan februari 2014 då jag var ganska nyanställd på SJ och då satt de på en annan adress än vad de gör nu.

Det var trevligt att träffa de Driftstödjare som var i tjänst för dagen och sitta bredvid och följa deras arbete. Jag fick naturligtvis frågor om ER1 och försökte sprida lite kunskap.

Vid tvåtiden ringde vår Instruktörsplanerare och undrade om jag kunde ställa upp på en akut provkörning nån gång efter klockan fyra. Fordonet i fråga hade varit ute och provkört under förmiddagen och det hade varit lite problem med strömriktarna. Nu hade man bytt ut en komponent och ville verifiera att felet försvunnit.

Jag sa hej då till Driftstöd och åkte tillbaka till Västerås. Där bytte jag om och tog sedan taxi ut till verkstaden en bit utanför stan. Där höll teknikerna på att slutföra lite tester.

När de var klara körde vi ut till spår 4 i Tillberga. När det blev vår tur körde vi iväg. Destinationen var Västerås Central – alltså endast ett stenkast – men syftet var ju att verifiera att strömriktarna fungerade som avsett nu efter komponentbytet.

Det blev inga störningar alls varken vid pådrag eller vid elbroms, så alla inblandade var nöjda.

Vi bytte ände när vi stannat på spår 4a och efter några minuters väntan fick vi grönt och körde tillbaka.

Inne på verkstadsområdet parkerade vi på anvisat spår och därmed var mitt uppdrag slutfört. Jag tog taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om och gick hem.

Klockan var runt åtta när jag steg innanför dörren hemma.