Som sagt blev det idag en ren repris på gårdagen. Vårt pass startade vid kvart i ett, men idag var ”förmiddagsskiftet” lite försenade så fordonet kom inte till Eskilstuna förrän vid kvart i två.
Jag hade redan fått en överlämning via telefon av min instruktörskollega som körde förmiddagspasset med sina elever, så när ER1-an stannat på spår 2 hoppade jag och mina elever in längst bak. Vi var nämligen tvungna att köra iväg så fort som möjligt för att inte stå i vägen för andra tåg som var på ingång.
En av eleverna satte sig i förarstolen och startade upp hytten. Efter drygt fem minuter – när tågskyddssystemet var igång och alla kontroller före körning var klara – fick vi grönt och kunde köra iväg.
Resan ner till Norrköping var lugn och problemfri och strax efter klockan tre rullade vi in till spår 6a på Norrköping C.
Vi bytte ände och den andra eleven tog plats bakom spakarna. Vid tjugo över blev det vår tur att avgå och resan tillbaka till Eskilstuna påbörjades.
Allt gick bra nu också förutom att vi oavsiktligt testade vad som händer om en nödstoppsknapp i hytten trycks ned. När vi väl kom underfund med vad som orsakat nödbromsningen kunde vi återställa knappen. Därmed hävdes inbromsningen och vi kunde fortsätta utan att stanna.
I Eskilstuna var det trångt när vi kom tillbaka så vi fick köra bort en bit och byta ände i höjd med godsbangården.
Nu blev alltså destinationen Södertälje och idag rullade det på väldigt bra längs Svealandsbanan. Vi höll vår tidtabell hela vägen och kunde planenligt stanna i Södertälje Hamn vid halv sex.
Drygt fem minuter senare hade vi bytt ände och var på väg tillbaka igen. Vid halv sju ankom vi till spår 1 på Eskilstuna C och fortsatte direkt ner till depån.
Där repeterade vi en dygnsklargöring och rätade ut lite frågetecken som eleverna hade. Strax efter halv åtta gav vi oss för dagen och lämnade fordonet och traskade upp till Centralen.
Jag hoppade på en X12-a för att åka hemåt.
Imorgon blir det examen för eleverna.