Fredag

Sista arbetsdagen den här veckan skulle jag examinera en av våra nya förarkollegor här i Västerås.

Jag hade komponerat ihop ett lämpligt arbetspass och det började strax före halv åtta på morgonen.

En kvart senare gick vi ner till spår 3a där en X40 från Stockholm var på ingående. Föraren som kört lämnade över till oss och vi kunde gå till andra änden och förbereda. Det blev några samtal till Fordonsledningen för att kolla var den andra X40-an som vi skulle multa med befann sig. Vi fick till slut reda på att det inte skulle bli någon multning idag på grund av fordonsbrist.

Vid tjugo över åtta stängde ombordaren dörrarna och det blev avgång. En knapp timme senare var vi framme på spår 14 på Stockholm C. Vi bytte ände medan ombordarna synade igenom tågsättet.

Sen körde vi ut till Hagalund där vi inte behövde passera igenom toatömningen utan kom direkt ut till spår 22 på bangården. När vi parkerat gick vi till utbildningslokalerna, där vi lånade en tom kurslokal.

Kollegan fick göra det skriftliga provet medan jag satt och rapporterade in uppföljningarna som jag gjort tidigare i veckan.

När provet var rättat och det stod klart att det var väl godkänt resultat åt vi lunch. Sedan blev det en timmes rast i Personallokalerna som ligger en trappa upp från utbildningslokalerna.

Klockan ett gick vi ut till en tvåvagnars X40 som stod på spår 36. Där blev det en säkerhetsklargöring och så körde vi ner till spår 13 på Centralen. Vi multade ihop med en trevagnars X40 som precis ankommit från Hallsberg.

Kvart över två lämnade vi så Stockholm. Som vanligt var det uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping innan vi ankom till spår 5 på Västerås C vid tio över tre. Föraren som skulle fortsätta till Hallsberg tog över och vi gick upp till Personallokalerna.

Jag meddelade givetvis att kollegan var godkänd och vår Gruppchef skulle ordna så att det Kompletterande Intyget (KI) blev tillverkat. En lokförare måste alltid förutom lokförarbeviset också medföra ett KI. Det Kompletterande Intyget visar vilken typ av sträckor/signalsystem och vilka fordon som föraren är utbildad på.

Innan jag begav mig hemåt rapporterade jag examineringen i systemet.

Nu är det ledigt i helgen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

sexton − 5 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.