Torsdag

Idag var det dags för provkörning igen. Den här veckan körs fyra stycken ER1-or – multade två och två – runt Mälaren i så kallade Drifttester (Operational Testing). Syftet är att kontrollera att allt fungerar och att det inte blir några haverier eller andra stoppande fel.

Jag hade förmiddagspasset på den ena multen och därför började mitt pass vid kvart över fem på morgonen på Centralen i Västerås.

Jag blåste in mig, tog ut fordonslistor och tågorder. Ett par koppar kaffe hann jag också med. Sedan gick jag ut på bangården bredvid Centralen för att lifta med loktåget som står uppställt i Västerås över natten. Det körs som tjänstetåg till Eskilstuna på morgonen vid halvsextiden.

Framme på Eskilstuna C gick jag upp till Personallokalerna för att äta lite frukost. Sen var det dags att gå bort till depån för att börja klargöra min ER1-mult.

När allt var klart och testpersonalen gått ombord var det dags att köra upp till spår 1 på Eskilstuna C. Vid tio över åtta rullade vi iväg.

Vi har uppehåll vid alla plattformar längs vägen – precis som ett ”normalt” tåg. Dock öppnar vi dörrarna på ”fel” sida för att inte få med oss några resenärer.

Vi stannade i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje, Flemingsberg, Stockholm C, Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås C, Dingtuna, Kolbäck och Kvicksund innan varvet runt (nästan hela) Mälaren var fullbordat och vi var tillbaka på spår 1 i Eskilstuna.

Vi hade inte råkat ut för några större problem eller missöden och vi låg tidsmässigt enligt tidtabell. Nu var klockan strax efter elva och jag gick till Personallokalerna för att äta innehållet min matlåda.

Tjugo i tolv var det dags för varv nummer 2. Allt flöt på bra tills vi kom till Kungsängen. Där hade det siktats obehöriga personer i spårområdet och vi fick passera i max 30 km/h. Vi såg lyckligtvis ingen person i spåret.

I Västerås hade ett signalfel uppstått och därför tappade vi ytterligare tid.

Strax efter klockan tre stannade vi på spår 1 i Eskilstuna – en halvtimme senare än planerat. Nu var det tid för personalbyte – både förare och testpersonal. Jag lämnade över till min kollega som hade eftermiddagspasset, som även det innefattade två varv runt Mälaren.

Jag gick till Personallokalerna och drack lite kaffe under tiden jag fick vänta på tåget hem.

Vid fem i halv fem var jag tillbaka i Västerås och kunde byta om för att sedan gå hem.