Onsdag

Jag trodde att jag skulle ha en lugn dag på kontoret idag i och med att jag stod som ER1-reserv. Jag kom till jobbet vid halv nio på förmiddagen och startade upp min dator.

Det blev lite prat med instruktörskollegorna i vårt rum och jag tänkte precis hämta en kopp kaffe när jobbtelefonen ringde. Det behövdes en ER1-förare till Eskilstuna eftersom ett fordon behövde triangelvändas.

Det var bara att bege sig ner till omklädningsrummet för att byta om och sedan gå direkt ut till spår 5 för att åka till Eskilstuna med en X12-a.

Jag tog en kopp kaffe i Personallokalerna där innan jag traskade bort till depån. Där blev det klargöring av fordonet som skulle vändas.

Vid halv tolv kunde vi köra upp till spår 1 på Eskilstuna C och där bytte vi ände. Snart var vi på väg mot Kolbäck. Där fick vi köra in på det så kallade ”Mittspåret”. Vi bytte ände och när det var dags körde vi upp till Hallstahammar. Där bytte vi ände igen och så kunde vi köra tillbaka till Eskilstuna.

Nere i depån multipelkopplade vi med en annan ER1-a och där var mitt uppdrag för dagen egentligen över. Förarkollegan som bistod tillverkarens stationära tester i depån hade fått ett uppdrag att växla om ordningen på fyra multipelkopplade fordon på spår 15. Det är betydligt lättare och går snabbare att vara två förare – en i varje ände eller en i varje fordon – än att en förare ska springa fram och tillbaka hela tiden. Därför hjälpte jag till med rangeringen och snart stod fordonen i önskad ordning.

Kvart över tre lämnade jag depån och gick bort till Personallokalerna. Strax före klockan fyra steg jag ombord i en Regina för att åka tillbaka till Västerås. En halvtimme senare gick jag ner till omklädningsrummet för att byta om.