Måndag

Sista dagen på fordonsutbildningen var den så kallade stationära praktikdagen. Vi började som vanligt klockan nio i konferensrummet.

Jag hade pratat med Depåfordonsledningen i Hagalund och kvart över nio skulle en X40 från Ludvika dyka upp i Västerås. Vi skulle få ta hand om den.

När den stannat på spår 4a tog vi över från kollegan som kört. Vi bytte ände och körde sen ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Där fick eleverna stänga av fordonet och ansluta den till en tågvärmepost. När de gjort det varsin gång fortsatte vi med evakueringsstegen och rullstolsrampen. Vi hann också med att gå igenom svaren på övningsfrågorna innan det var dags att gå och äta lunch.

Väl tillbaka på fordonet körde vi ut till depån där vi plockade ut övergångskopplet från X40-an och hängde på det på kroken på depåns lokomotor.

När vi lagt tillbaka kopplet på dess plats beställde vi taxi för att åka tillbaka ner till Centralen. Det fanns inte mycket mer att göra än att önska eleverna lycka till på examineringen i morgon och sedan skicka hem dem.

Eftersom jag har hållit kursen kommer en av mina instruktörskollegor att få ta hand om examineringen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

tretton + åtta =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.