Klockan fem i tio hade eleverna och jag blåst in oss och tagit ut tågorder och fordonslistor. Sen var det dags att gå ner till spår 5 för att ta över en X40-mult från Stockholm när den stannat.
Vi installerade oss i förarhytten och snart var vi på väg. Vi skulle köra ända ner till Västkusten idag. Naturligtvis för att eleverna skulle få bekanta sig med fordonet ordentligt, men även för att skaffa sig så kallad linjekännedom. De kommer nämligen att själva få köra den här sträckan ett antal gånger framöver.
Eleverna byttes av varje timme och då blev det ganska jämnt fördelat eftersom hela sträckan ungefär tar fyra timmar att köra.
Utan att ha råkat ut för några större problem längs vägen rullade vi in till spår 6 på Göteborg C några minuter före tidtabell klockan två.
När vi avaktiverat hytten gick vi för att ha ungefär en och en halv timmes rast i Personallokalerna och då passade vi på att äta.
Vid halv fyra gick vi tillbaka till samma tågsätt som nu stod och väntade på spår 5. Efter avklarad säkerhetsklargöring så var det bara att invänta avgångstiden.
Strax efter klockan fyra kunde vi lämna Göteborg. Körningen norrut gick lika bra som i andra riktningen och vid tio i åtta stannade vi på spår 1a i Västerås.
Vi lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Stockholm och det avslutade vårt pass för dagen. Jag gick för att byta om och kunde sedan gå hemåt.