Från början hade jag ett reservpass planerat idag, men i förrgår ringde Personalplaneringen och undrade om jag kunde ta ett vakant pass i Hagalund istället.
Så jag tog bilen till Centralen för att byta om och klockan tio körde jag sedan iväg mot min gamla arbetsplats Hagalund.
Där tog jag en kaffe i Personallokalerna och pratade med några kollegor, bland annat ett par kompisar från lokförarutbildningen.
Tjugo i tolv var det dags att gå ut till spår 52 på bangården där en dygnsklargjord X40 stod och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och kunde sedan rulla iväg.
På grund av banarbetet på den så kallade Getingmidjan går det inte att köra söderut från Stockholm C. För att ta mig till Flemingsberg fick jag för första gången köra genom Pendeltågstunneln under Stockholm C – den så kallade Citybanan. Det var väldigt mörkt därnere och brant nerför och sedan brant uppför på andra sidan.
Vi avgick från Flemingsberg vid fem i ett. Första uppehållet var Södertälje och när vi precis startat från plattformen där var en växlingsdvärgsignal felaktig. Det tog lite tid att reda ut det hela med Fjärren och när vi sedan kom iväg var vi nästan 20 minuter sena.
Vi tappade ytterligare några minuter längs vägen och stannade till slut på spår 4 på Linköping C klockan tre ungefär 25 minuter efter tidtabell.
Nu väntade en och en halv timmes rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda.
Kvart i fem väntade jag vid spår 5 då en X40 ankom. Jag bytte av föraren och gick till förarhytten i andra änden och installerade mig. Fem i halv sex kunde vi köra iväg och det var uppehåll på samma ställen i den här riktningen – Norrköping och Södertälje – innan vi stannade på spår 2a i Flemingsberg vid fem över sju.
När tåget var synat och klart fortsatte jag ensam vidare. Även nu körde jag i tunneln (Citybanan) för att ta mig tillbaka till Hagalund. Efter toatömningen kunde jag parkera fordonet på spår 34 ute på bangården.
I och med det var dagens arbetspass fullgjort och klockan åtta satte jag mig i bilen för att åka hem.