Onsdag

Den här veckan körs tre ER1-or i något som kan liknas vid normal trafik – fast utan resenärer då förstås eftersom det fortfarande handlar om provkörningar.

Vi kör enligt tidtabell och stannar vid de normala stationerna, öppnar dörrarna (på ”fel” sida för att inte resenärerna ska tro att det är ett normalt tåg) och så ser en dator till att det spolas i toaletterna lite då och då. Skyltningen och utropen inne i tåget kontrolleras också.

Vid halv åtta i morse satte jag mig i en X12-a för att åka till Eskilstuna. Där gick jag upp till Personallokalerna en kortis innan jag gick bort till den nybyggda ER1-depån.

Jag klargjorde fordonet och vid halv tio kunde vi köra upp till Eskilstuna C. Tjugo i blev det avgång mot Södertälje. Vi ankom till spår 5 efter uppehåll i Strängnäs, Läggesta och Nykvarn.

Efter att ha bytt ände och inväntat avgångstiden rullade vi iväg igen tillbaka mot Eskilstuna. Vi vände dock inte där utan fortsatte. Det var uppehåll i Kvicksund, Kolbäck, Dingtuna, Västerås, Enköping och Bålsta.

Eftersom SJ nu vänder regionaltågen i Bålsta så fick vi fortsätta bort till Bro för att inte stå i vägen.

Efter att ha bytt ände igen var det dags att köra samma väg tillbaka till Södertälje. På vägen hade vi drygt en halv timmes rast i Västerås. Sista etappen för dagen var tillbaka till Eskilstuna och dit ankom vi vid tio i fem. Vi körde ner till depån och parkerade.

Inga större konstigheter hade inträffat med fordonet under dagens pass utan allt hade fungerat som det skulle.

Jag gick tillbaka till Eskilstuna C för att hoppa på en X12-a och åka tillbaka till Västerås. Vid halv sju steg jag av och gick för att byta om.