Måndag

Det blev en tidig start efter en lugn och skön midsommarhelg. Redan vid halv sex gick jag hemifrån ner till Centralen där jag bytte om.

Efter lite pappersexercis och en kopp kaffe beställde jag taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås. Runt kvart i sju var jag framme och började direkt med klargöring och bromsprov av fyra stycken ER1-or.

Det tog sin lilla tid att starta upp fordonen och få allt att fungera som det skulle men det gick till sist. När all klargöring var klar var det dags att multipelkoppla. Fyra stycken ER1-or blir 420 meter, så det behövs lite utrymme för att för att kunna få ihop alla. Jag fick hjälp av växlingspersonalen med framväxling och multning.

När alla var ihopkopplade gjorde jag ett bromsprov och därefter kunde vi köra ut till spår 4 i Tillberga. En och en halv timme senare än planerat – vid halv elva – fick vi grönt och kunde rulla iväg.

En knapp timme senare ankom vi till spår 1 på Eskilstuna C. Vi fick inte plats vid plattformen som är runt 300 meter lång utan fick fortsätta ytterligare en bit framåt för att bakänden skulle komma innanför signalen. Jag avaktiverade hytten och gick de 420 metrarna för att komma till hytten i andra änden.

Vi körde ner till den nybyggda depån och spår 15 där vi skulle få hålla till för de statiska testerna resten av dagen.

Jag åt min matlåda och kunde sedan ta det väldigt lugnt medan teknikerna höll på att uppgradera datorprogrammen i fordonen.

Vid halv fem fick jag göra en insats genom att köra sakta medan teknikerna utförde några prov.

Vid kvart över sex var min insats för dagen över och jag gick bort till Centralen för att kunna ta tåget till Västerås. Strax före halv åtta var jag framme och gick för att byta om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

åtta − ett =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.