Ny arbetsvecka och det är lugnt med provkörningar på ER1 så måndagen tillbringades på kontoret. Det blev en lugn dag och jag hade tid att gå igenom mailkorgen och uppdatera min provkörningspärm med gällande beslut.
Resten av veckan har jag fått reservtjänstgöring utlagd, men redan på måndagsförmiddagen fick jag ett arbetspass för tisdagen utlagt.
Det började strax före klockan tio så det blev lite sovmorgon i alla fall. Väl på Centralen bytte jag om som vanligt och gick upp till Personallokalerna. Jag ”blåste” in mig och skulle precis hämta en kopp kaffe när jag upptäckte att jag glömt mobiltelefonerna – både jobbmobilen och den privata – hemma.
Det var mindre än 30 minuter kvar innan mitt tåg skulle ankomma, så det fick bli en snabb marsch hem igen för att hämta telefonerna. Tur att jag bor nära! Jag hann tillbaka, ta ut tågorder och fordonslista, ta med en kopp kaffe och stod på plattformen vid spår 5 när kollegan rullade in.
Jag tog över och installerade mig i förarhytten på en trevagnars X40. Destinationen var Göteborg och jag skulle köra hela vägen.
Uppehållen i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S, Kumla, Hallsberg, Laxå och Töreboda avverkades utan konstigheter. I Skövde hade vi drygt 10 minuters uppehåll för att ett snabbtåg skulle passera. Sedan hade vi uppehåll i Falköping och i Herrljunga kunde ännu ett tåg passera oss. Så följde Vårgårda och Alingsås innan vi rullade in till spår 5 på Göteborg C ett par minuter efter två.
Jag gick till Personallokalerna och åt min matlåda. Sedan gick jag och hälsade på instruktörskollegorna och pratade med dem ett tag.
Vid halv fyra var det dags att gå ut till spår 5 igen. Nu hade depåpersonalen kopplat en tvåvagnars X40 till den som jag kom med. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och kunde sedan öppna dörrarna för att låta de väntande resenärerna äntra vagnarna.
Klockan fyra stängde ombordpersonalen dörrarna och så lämnade vi västkusten för den här gången. Det var uppehåll på samma ställen på vägen tillbaka och körningen gick lugnt och fint och utan stress – helt enligt tidtabell.
Vid kvart i åtta stannade vi på spår 1a i Västerås och jag lämnade över till den väntande kollegan som skulle fortsätta till Stockholm.
Jag bytte om och gick sedan hem.