Onsdag

Under rasten igår i Göteborg hörde Personalplaneringen av sig och ändrade dagens reservpass till ett körpass.

Jag började vid tio över två på eftermiddagen och jag var som vanligt på plats i god tid – och idag hade jag verkligen kontrollerat att jag hade mobiltelefonerna med mig innan jag gick hemifrån.

Vid tjugo över stod jag i vårsolen nere vid spår 2 då en kollega rullade in med en Regina (X50) från Linköping. Jag bytte av och snart var vi på väg mot Sala. Det här tåget hade inte uppehåll i Ransta utan det vara bara att susa förbi plattformen där och snart kunde vi stanna på spår 2 på Sala järnvägsstation och öppna dörrarna.

Efter att ha bytt ände och gjort kontrollerna före körning så var det bara att invänta avgångstiden. Tåget norrifrån var dock försenat och hade ett 20-tal resenärer som skulle med oss så vi fick vänta.

Ungefär en kvart sent kunde vi sedan lämna Sala vid tjugo över tre och sätta kurs på Linköping. Det var uppehåll i Ransta, Västerås C, Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping längs vägen. Det rullade på utan strul hela sträckan och vi hade halverat vår ursprungliga försening när vi rullade in till spår 1 på Linköping C vid fem i sex.

När fordonet var tomt och synat körde jag bort till spår 20 på uppställningsbangården där jag snabbt bytte ände. Den södergående X2-an var några minuter försenad idag så jag fick köra ner till spår 3 direkt utan att störa något annat tåg.

Ytterligare ett hyttbyte klarades av och så körde jag in till verkstaden och parkerade på spår 5. Nu väntade en och en halv timmes rast i Personallokalerna och då var det hög tid att äta matlådan.

Halv åtta var jag tillbaka vid verkstaden dit en av de blå X12-orna precis ankommit. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och kollade att allt var ok inuti fordonet. Sedan körde jag fram till spår 3 så att resenärerna kunde få gå ombord.

Tio över åtta stängde jag dörrarna och så var vi på väg. På destinationsskyltarna stod ”Västerås C” och det här var kvällens sista norrgående UVEN-tåg. Det blev en lugn resa där vi låg enligt tidtabell hela vägen. Uppehållen klarades av ett efter ett och planenligt stannade vi på spår 4b på Västerås C klockan tjugo i elva.

När tåget var synat och klart körde jag ut och parkerade på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Sen återstod bara att byta om och gå hem.