När jag vaknade och gick upp klockan sju trodde jag att jag skulle vara reserv mellan nio och fem och att jag alltså hade gott om tid hemma.
Jag hörde att det kom ett SMS på tjänstemobilen och kollade det när jag skulle gå ut i köket. Det var Operativa Personalledningen som undrade om jag kunde komma in redan kvart över åtta eftersom de hade fått en vakans på ett arbetspass.
Jag ringde upp och sa att jag kunde ta passet och sedan gjorde jag mig i ordning. Klockan åtta var jag på plats och bytte om och därefter tog jag ut dagens tågorder och fordonslistor.
Vid halv nio stod jag nere vid spår 5 då en av de grå X12-orna ankom från Sala. Jag bytte av föraren som kört och installerade mig sedan i förarhytten. Fem minuter senare stängde jag dörrarna och så var vi på väg.
Resan gick smärtfritt och uppehållen i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping avverkades ett efter ett.
Vi rullade in till spår 3 på Linköping C planenligt vid tio i elva. När ombordaren synat igenom de båda vagnarna körde jag bort till verkstaden och parkerade.
Nu hade jag en och en halv timmes rast i Personallokalerna.
Strax före halv ett gick jag tillbaka till samma X12-a vid verkstaden. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och sedan var det bara att vänta på att tiden skulle bli inne för att köra fram till spår 3.
Vid tio över ett blev det avgång och även i denna riktning gick det lugnt och smärtfritt. Strax före halv fyra stannade vi på spår 2 i Västerås och jag kunde lämna över till en instruktörskollega som också var ute och körde tåg idag.
Jag gick upp till Personallokalerna för att ha lite rast och sedan började jag kolla vad jag skulle göra härnäst. Något stämde inte för enligt förteckningen skulle jag ta emot en X40-mult från Stockholm. Den skulle kopplas isär och jag skulle ha främre delen för att köra till Arboga och den bakre skulle en kollega avgå mot Stockholm med. Det var bara det att det kom en enkel X40 idag från Stockholm och den skulle gå tillbaka mot Stockholm. Frågan var nu var min X40 fanns. Efter några telefonsamtal fick jag reda på att den stod ute på depån och jag tog taxi dit.
Det blev en säkerhetsklargöring och sedan kunde jag köra ner till spår 3b. Där bytte jag ände och så var jag klar för avgång.
Vid fem i fem stängde ombordaren dörrarna och vi rullade iväg. Efter uppehållet i Köping stannade vi på spår 2 i Arboga en halvtimme senare. Ombordaren och jag synade igenom vagnarna och så kunde jag byta ände.
Nu körde jag tjänstetåg tillbaka till depån i Västerås, där jag lämnade fordonet på samma ställe som jag tog det. Det blev taxi tillbaka till Centralen.
Egentligen var dagens pass slut här, men det behövdes köras ett Rc6-lok från Västerås och ut till verkstaden där ER1-orna håller till. Det ska nämligen bli provkörningar i helgen och då behövs ett lok för att kunna bogsera ER1-an ut till provsträckan.
Jag gick till spår 7 på bangården bredvid Centralen där ett loktåg med lok i vardera änden precis ankommit. Jag kopplade loss det bakre loket och körde det sedan verkstadsområdet i Tillberga.
Nu var klockan precis åtta och jag beställde en taxi för att åka tillbaka till Centralen. Där bytte jag sedan om och kunde gå hem.
Nu är jag ledig i helgen.