Måndag

Som bekant blir det inte alltid som planerat i mitt jobb. Från början var det tänkt att jag skulle jobba kväll med att förbereda för ett par kollegor som skulle ut med provkörning av ER1 i natt. Ett nattpass får vara högst åtta timmar och med förberedelsetid och klargöring av fordonet så blir det för långt. Alltså behövs det delas upp på något sätt och då har man beslutat att en förare får jobba kväll fram till midnatt ungefär medan provförarna får börja klockan 23. Så var det alltså tänkt.

Redan vid halv fyra ringde vår planerare och meddelade att nattens provkörning var inställd och följaktligen även mitt jobb.

Jag satt alltså hemma och tittade på nyheterna strax före klockan åtta när Operativa Personalledningen ringde och undrade om jag kunde hjälpa till med ett uppdrag. På grund av en olycka tidigare under kvällen hade deras planering gått i stöpet och nu behövde de en förare.

Eftersom jag egentligen skulle ha jobbat sa jag att jag kunde hjälpa till och begav mig direkt ner till Centralen där jag bytte om. En havererad X40 som bogserats med lok från Göteborg hade precis anlänt till Västerås och nu behövdes en så kallad signalgivare när ekipaget skulle backas från Centralen till depån. En signalgivare håller uppsikt i färdriktningen då föraren inte kan befinna sig där och är alltså förarens ögon kan man säga.

Jag hoppade in i X40-hytten längst bak på spår 7 på bangården bredvid Centralen. När vi fått växlingsväg ut till depån ringde jag upp föraren i loket och så kunde vi börja backa. Allt gick enligt planen och när vi stannat utanför verkstadsporten gick jag in i verkstaden och pratade med personalen. Vi lade ut bromsskor på X40-an så att den inte skulle rulla iväg när vi kopplade loss loket.

Därefter kopplade vi loss och lyfte av övergångskopplet från lokets krok och la in det på golvet i X40-an. Nu kunde föraren och jag köra ner loket till spår 9 på bangården bredvid Centralen. Där skulle vi koppla på det i bakänden av ett loktåg som stod uppställt där. På så sätt blev det ett lok i varje ände på loktåget som skulle avgå i morgon bitti.

När allt var klart bytte jag om och gick sedan hem. Kvart i elva var klockan när jag steg innanför dörren hemma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

åtta + 19 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.