Dags att jobba natt igen och passet började klockan sju på kvällen. Min förarkollega och jag tog taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås.
På plats mötte vi upp med leverantörens och underleverantörens personal. Vi började förbereda ER1-an för att kunna bogsera den och därför startade vi även upp Rc6-loket som stod parkerat på spåret bredvid. Vi monterade också det så kallade övergångskopplet på lokets krok. Det behövs för att kunna koppla ihop loket – som har krok – med motorvagnen – som har automatkoppel.
Eftersom ER1-an inte har ett fordonsgodkännande ännu – det är ju den processen som håller på just nu med att provköra och verifiera fordonet – så får vi bara köra den på vissa provsträckor. Om den ska flyttas någonstans måste det ske genom bogsering. Den här veckan ska prov göras mellan Gävle och Uppsala, där vi har tillstånd att nattetid göra provkörningar. Jag och min kollega skulle alltså bogsera den till Gävle, varifrån proven ska utgå.
Allt gick väldigt smidigt och vi stötte inte på några problem. Bromsprovet klarades av och så var vi färdiga att växla ut från verkstadsområdet.
Några minuter efter nio fick vi grönt i signalen och kunde starta färden norrut. I Sala kom vi in på spår 4 och där var vi tvungna att göra rundgång med loket för att kunna ta oss mot Uppsala.
En halvtimme efter ankomsten hade vi kopplat loss, flyttat övergångskopplet till lokets andra ände, kört runt det till motorvagnens andra ände, kopplat ihop och sedan gjort efterföljande bromsprov. Nu kunde vi lämna Sala med kurs på Uppsala.
Fyrtiofem minuter senare, vid fem över halv elva, rullade vi in till spår 8 på Uppsala C. Där fick vi upprepa proceduren med rundgång för att kunna köra norrut mot Gävle. Ett par förarkollegor som skulle utföra nattens provkörningar steg också ombord och så kunde vi köra iväg.
Strax efter midnatt stannade vi i Skutskär ett par mil före Gävle. Där kopplade vi loss ER1-an eftersom proven i natt skulle starta där. Med ensamt lok fortsatte kollegan och jag sedan in till Gävle C där vi fick parkera loket på spår 5. Kollegan hade jobbat färdigt och gick till hotellet medan jag gick bort till Personallokalerna för att ta det lugnt några timmar.
Kvart över fyra ringde Fjärren och undrade om jag var redo att åka ut till Skutskär för att hämta ER1-an som inom kort skulle avsluta nattens provkörningar där. Jag gick till järnvägsstationen och när jag var klar fick jag åka iväg.
I Skutskär hängde vi på övergångskopplet igen, kopplade ihop och gjorde bromsprov. Sedan bogserade jag in motorvagnen till Gävle C. Vi backade sedan ut till uppställningsbangården Maxim och parkerade på spår 57. Nu var klockan halv sex på morgonen.
I och med detta var nattpasset klart och nu återstod bara för mig att ta mig hem till Västerås. Det gick ett tåg vid kvart över sju så jag återvände till Personallokalerna för att vänta där tills det var dags.
Efter ett signalfel mellan Tierp och Uppsala, som gjorde att jag missade bytet i Uppsala, kom jag till Västerås Central vid halv tolv. Jag bytte om och gick sedan hem.
Nu blir det jobb natten mellan onsdag och torsdag.