Lördag

Egentligen hade jag ledig helg nu men eftersom det är en sådan förarbrist, så hade jag tagit ett extra arbetspass idag.

Började redan strax efter åtta på morgonen och första uppdraget var att byta av föraren på en X50 från Eskilstuna när den dök upp vid halv nio. Den körde jag upp till Sala där vi hade anslutning med tågen till och från Dalarna.

Vid tio över nio kunde vi så avgå söderut och knappt 25 minuter senare stod vi på spår 5 på Västerås C och jag lämnade tillbaka fordonet till samme förare som nu haft sin rast. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.

Nästa tåg på den så kallade “UVEN”-linjen var en X12-a från Linköping som ankom vid halv elva. Jag bytte av kollegan som kört och snart var vi på väg mot Sala. Där var det åter anslutningar mot Dalatågen. När vi fått med alla resenärer lämnade vi Sala och nu skulle jag köra hela vägen till Linköping.

Egentligen skulle det ha varit en X50 (Regina) på den här avgången men på grund av fordonsfel blev det en X12-a istället. En X50 har ungefär 50% fler sittplatser än en X12-a och det märktes verkligen. Det var stående i tåget hela vägen och i Katrineholm fick till och med ombordaren ropa ut att folk skulle hjälpa till och trycka ihop sig mer så att de sista resenärerna på plattformen kunde komma ombord. Eftersom en X12-a bara har två dörrar per sida så tar det dessutom extra lång tid vid uppehållen.

Vi låg några minuter sent enligt tidtabell hela resan men i övrigt gick allt bra och vi stannade på spår 3 i Linköping vid fem i två. Jag lämnade över till föraren som skulle köra mot Sala efter drygt 10 minuter och gick sedan bort till personallokalerna för att ha en timmes rast. Innehållet i matlådan var välkommet eftersom jag nu kände mig hungrig.

Vid tjugo över tre gick jag bort till verkstaden för att dygnsklargöra en X50 som jag skulle köra på tillbakavägen. Den stod inte där den skulle stå utan jag fick gå in till personalen. Det var platsbrist så det skulle ske lite rangering innan mitt fordon kunde komma ut. Dessutom var ankommande tåg tvunget att komma in först för att det skulle fungera. Jag fick göra dygnsklargöringen på baksidan av verkstaden så länge.

När verkstadspersonalen flyttat om fordonen nästan enligt ett så kallat “femtonpussel” stod mitt fordon längst fram och jag var klar att köra ut till plattform vid spår 3. Dock stod nu ett ankommande loktåg på spår 3 så det var upptaget.

Det visade sig att det kört ihop sig även ute på Linköping C genom att ett tåg stått kvar efter avgångstid på spår 2 och då stoppat upp hela planeringen. Lite av ett “femtonpussel” även här alltså.

Till slut när alla tåg kommit iväg och undan blev spår 3 fritt och jag kunde köra fram för att låta resenärerna gå ombord. Vi lämnade Linköping nio minuter senare än planerat.

Allt gick bra under körningen norrut och uppehåll efter uppehåll avverkades. Kollegan som skulle byta av mig i Västerås hade fastnat i Fagersta på grund av ett stort signalfel mellan Virsbo och Ramnäs och skulle nu åka taxi till Västerås. Han ringde och förvarnade att han eventuellt inte skulle hinna i tid. Eftersom vi hade över 100 resenärer som skulle byta till Dalatågen i Sala så var det inget bra om vi skulle bli försenade upp till Sala. Jag sa att det inte var några problem för mig att fortsätta till Sala om det skulle behövas.

När vi rullade in till spår 2 på Västerås C vid halv sju stod kollegan där. Det hade löst sig med taxiresan och jag behövde alltså inte köra längre utan kunde gå och byta om och sedan ta mig hem.

Nästa arbetspass är natten mellan måndag och tisdag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

19 − 7 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.