Onsdag

Nattpass nummer två den här veckan började vid femtiden på eftermiddagen med att byta om på jobbet och sedan ta ut diverse dokumentation inför nattens övningar.

Åkte sedan till Gävle med byte i Stockholm och steg ur på Gävle C kvart i nio. Laddade med en pizza till kvällsmat innan jag gick till Personallokalerna för att invänta kollegorna.

Strax före elva gick vi bort till uppställningsbangården Maxim där ER1-an och Rc6-loket stod och väntade. Vi gjorde bromsprov och så kunde vi växla ut från Maxim. Därefter bogserade instruktörskollegan i Rc6-loket oss ner till Skutskär. Där kopplade vi loss och kunde starta upp ER1-an. Efter att bromsprovet var avklarat så väntade vi till mätteknikerna var klara med sina förberedelser.

Kvart över ett kunde vi så köra iväg. Kollegan satt vid spakarna och jag var “biträdesförare”.

När vi passerade Tierp såg vi en ljusblixt i nattmörkret och så försvann högspänningen till fordonet. Vi stannade och felsökte. Strömavtagaren hade sänkts och gick inte att få upp igen men efter ett tag lyckades vi få upp den andra strömavtagaren i alla fall. Kollegan och jag gick ut i nattmörkret för att försöka se hur det såg ut. Det regnade och vi fick gå en bit ut i terrängen för att kunna se taket. Det var för mörkt och våra ficklampor räckte inte till för att se ordentligt. Dessutom är banvallen uppbyggd så vi stod mycket lägre ner vid sidan av tågsättet och fick ingen bra överblick.

Vi kunde köra ner till Tobo där det finns plattform och lite belysning. Nu såg vi att strömavtagaren var skadad och det var anledningen till att den sänkts. Orsaken är fortfarande oklar – varken vi eller ett arbetsfordon kunde se något konstigt med kontaktledningen när Tierp senare passerades.

För att inte riskera problem med den felfria strömavtagaren avbröt vi testerna och körde tillbaka till Skutskär i max 80 km/h. Vi ringde en kollega som fick komma ut och hämta oss med loket.

Det här var sista testnatten i Gävle-trakten och nu skulle motorvagnen transporteras tillbaka till verkstaden bit utanför Västerås. Jag liftade med transporten och hjälpte till med inväxlingen till verkstadsområdet. Därefter tog kollegan och jag taxi in till Västerås C.

Innan jag bytte om tog jag en kaffe och avrapporterade nattens provkörning. Strax före elva på förmiddagen steg jag in genom dörren hemma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

fyra × fyra =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.