Onsdag

Fem över halv sex var det start i morse och då hade jag bytt om och ätit den medhavda frukosten. När jag skrivit ut fordonslistorna och tagit ut tågorder beställde jag en taxi för att åka ut till depån. Där dygnsklargjorde jag en tvåvagnars X40. När jag var klar och klockan närmade sig halv sju körde jag ner till spår 5 på Centralen. Där bytte jag ände och när ombordaren stigit ombord kunde vi köra iväg mot Arboga som tjänstetåg (utan passagerare).

Framme på spår 2 på Arboga station bytte jag ände igen och så var det bara att invänta avgångstiden tjugo i åtta.

Resan mot Västerås gick smärtfritt och vi hade uppehåll i Köping längs vägen. Vi rullade in på spår 2 på Västerås C enligt tidtabell vid tio över åtta. De resenärer som skulle med loktåget mot Stockholm fick gå rakt över plattformen till spår 3. Jag synade igenom tågsättet och kunde sedan köra ut och parkera på spår 8 på bangården bredvid Centralen.

Nu hade jag en timmes rast i Personallokalerna innan det var dags för nästa insats.

Tjugo i tio stod jag nere vid spår 3 då en kollega rullade in med ett åttavagnars loktåg från Stockholm. Jag tog över och kopplade loss loket. Sedan körde jag runt till andra änden av vagnarna – alltså rundgång – och kopplade till igen. Efter att ha kollat att bromsarna fungerade som de skulle kunde ombordaren och jag först backa en bit innan vi körde ut på spår 7 på bangården bredvid Centralen där vi parkerade. Sedan återvände jag till Personallokalerna igen för en knapp halvtimmes väntan.

Kvart i elva gick jag ner till spår 1a för att ta över en X40 från Hallsberg. När jag bytt av föraren som kört och satt mig i förarsätet var vi snart på väg. Efter uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg rullade vi in till spår 13 på Stockholm C enligt plan vid kvart i tolv.

När jag avaktiverat hytten och var på väg till andra änden för att lämna över till föraren som skulle ta över träffade jag på ombordaren. Han visade mig en innerdörr av glas som gått i tusen bitar. Enligt resenärer som satt i närheten small det till under resan och glaset splittrades utan att någon var i närheten. Det måste ha varit vibrationer i kombination med spänningar i glaset som gjorde att glaset gick sönder. Vi ringde Fordonsledningen och Driftstöd och snart kom städpersonal för att sopa och skyffla bort allt glas. Dörren lyckades vi låsa i öppet läge så att det inte fanns någon risk för att någon skulle göra sig illa på den.

Därmed kunde tåget avgå i tid vid kvart över tolv och då satt jag i tåget för att åka pass tillbaka. Jag steg av i Västerås vid tio över ett och då var också passet slut och jag kunde gå för att byta om.

Nu blir det kurs resten av veckan.