Torsdag

Strax före klockan sju tog jag bilen ner till Centralen. Där bytte jag om till uniform och hann med en kaffe innan jag tog med mig två kollegor och gick ut till bilen. Sen åkte vi ut till verkstaden en bit utanför Västerås. Vi sammanstrålade med tre andra kollegor vid grinden och tillsammans gick vi in till ett konferensrum. Där väntade vår lärare och en utbildningskoordinator. Vi ska nämligen gå en tvådagars utbildning för att bli Testförare på de nya Mälardalstågen som heter ER1.

Eftersom den här fordonstypen inte finns tidigare i Sverige måste ett antal prov utföras för att kunna få ett godkännande av Transportstyrelsen. Tillverkaren från Schweiz har inga egna förare som får köra i Sverige, så man har kontrakterat SJ för att få tillgång till förare som kan köra fordonen under proven/testerna.

Jag och mina instruktörskollegor ska alltså lära oss det som krävs för att kunna framföra fordonet och sedan ska vi i vår tur under nästa vecka utbilda fler lokförarkollegor som ska vara med under testerna som kommer att pågå under flera månader framöver.

Vi fick förutom teori i konferensrummet även gå ut i verkstadshallen där fordonet står uppställt. Vi fick först en orientering utvändigt som följdes av en genomgång av såväl förarhytt som invändig utrustning. Tyvärr var fordonet avstängt idag så vi kunde inte aktivera förarhytten för att titta på instrument och dataskärmar, men förhoppningsvis ska vi kunna göra det i morgon. Mycket intressant att få lära känna ett nytt och mycket genomtänkt fordon.

Här finns mer information om ER1:

ER1 på jarnvag.net

Om Mälartåg på Mälardalstrafik.se 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

elva − tio =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.