Måndag

Efter en lugn och skön midsommarhelg med mycket fotbolls-VM-tittande var det läge att köra lite tåg igen. Arbetspasset började vid tio över två och då hade jag som vanligt hunnit byta om, fikat och tagit ut fordonslistor och tågorder.

Vid tjugo över gick ombordaren och jag ner till spår 2 där Reginan (X50) snart skulle dyka upp. Jag bytte av kollegan som kört från Linköping och när jag hade installerat mig i förarhytten kunde vi fortsätta mot Ransta och Sala.

Framme i Sala bytte jag ände och förberedde mig för att köra från den andra förarhytten. När de båda Dalatågen – ett i vardera riktningen – ankommit och avgått, kunde ombordaren trycka ner bommarna och så fick vi grönt i signalen. Fem över tre lämnade vi Sala med sikte på Linköping.

Körningen gick lugnt och smidigt och vi höll oss till tidtabellen hela vägen. Vid tio i sex stannade vi på spår 1 i Linköping och de sista resenärerna steg av. När ombordaren kollat igenom tågsättet körde jag upp till spår 20 på uppställningsbangården för att komma ur vägen för snabbtåget som låg bakom.

Jag bytte ände och när snabbtågen passerat åt varsitt håll fick jag köra ner till spår 3 för att där åter byta ände. Annars går det inte att komma in till verkstaden när man ankommit spår 1. Jag parkerade fordonet när jag kommit in till verkstaden och gick till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.

Efter att ha ätit matlådan, druckit ett par koppar kaffe och pratat lite med kollegor gick jag tillbaka till verkstaden vid tjugo över sju. Där stod nu en av de grå X12-orna och väntade på mig. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och sen var jag klar att köra ut till plattform. När spår 3 blev ledigt fick jag köra ut från verkstaden.

Vid tio över åtta hade resenärerna gått ombord och jag kunde stänga dörrarna och så var vi på väg som kvällens sista tåg till Västerås.

Även i den här riktningen flöt det på och vi låg aldrig många minuter efter tidtabell längs vägen. Vid fem i halv elva stannade vi på spår 2 på Västerås C. När tågsättet var synat och klart återstod bara att köra ut och parkera på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Därefter gick jag till omklädningsrummet för att byta om.

Imorgon har jag en kontorsdag igen men på onsdag blir det tågkörning.